SP, GroenLinks en D66: Koe hoort in de wei

Koe (Flickr: ednl)

SP, GroenLinks en D66 dienen een initiatiefnota in om de koe in de wei te houden. In 2001 liep negentig procent van de koeien in de wei. In 2013 was dit percentage gedaald naar zeventig procent. Met het initiatief keren de partijen de ontwikkeling dat steeds minder koeien in de wei staan. De partijen willen daarom het recht op weidegang opnemen in de wet. Bedrijven mogen alleen uitbreiden als ze de weidegang van de koeien kunnen garanderen.

De huidige situatie, met 30% van de koeien achter gesloten staldeuren, is volgens de initiatiefnemers onwenselijk. SP-Kamerlid Henk van Gerven: ‘We willen niet dat melkveehouderij verandert in een nieuwe bio-industrie. Daarom moeten we nu ingrijpen. Een koe hoort in de wei en niet permanent op stal.’

Rik Grashoff: 'Voor de koeien zelf, de melkveehouder en het milieu: Het is op zoveel verschillende manieren goed dat koeien weer in de wei staan. We hebben ons te lang en te veel gericht op schaalvergroting, alsof  koeien puur economische goederen zijn. Het is tijd om met deze initiatiefnota het dierenwelzijn en het milieu weer voorop te stellen.'

Verschillende wetenschappelijk rapporten tonen aan dat weidegang vele voordelen biedt. Het is economische voordeliger voor de boer, beter voor het dierenwelzijn en beter voor het milieu. D66-Kamerlid Fatma Koser Kaya: 'Als koeien vaker in de wei staan hebben ze minder angst en pijn. Ook krijgen deze koeien minder vaak infecties. Dat is in de eerste plaats prettiger voor de koe. Deze koeien hebben dan bovendien minder medicijnen nodig. Voor mensen is dat ook goed, omdat wij daardoor minder antibiotica binnenkrijgen via ons eten.'