Karabulut: geef werknemers zeggenschap over salaris directie

Sadet Karabulut

De SP wil dat ondernemingsraden instemmingsrecht krijgen over het salaris van de directie. Daarnaast moet de loonkloof, het verschil tussen het laagste en hoogste inkomen binnen een onderneming, openbaar gemaakt worden in het jaarverslag. SP-Kamerlid Sadet Karabulut stelt dit donderdag voor in een debat over de rol van de ondernemingsraden. Ook stelt ze voor om een beloningsnorm in te voeren, waarmee de beloning van de top in een normale verhouding komt te staan tot die van de mensen op de werkvloer.

Karabulut: 'De SP wil dat minister Asscher nu eindelijk gaat optreden tegen de groeiende inkomenskloof en exorbitante topsalarissen. Werknemers mee laten praten is niet genoeg. Zij moeten ook zeggenschap krijgen.' Het Kamerlid is van mening dat hiermee gezondere verhoudingen binnen ondernemingen ontstaan.

Onlangs bleek dat de salarissen van bestuurders van bedrijven weer zijn gestegen. Het gemiddelde salaris van de directie van beursgenoteerde bedrijven, inclusief bonus, is 3,7 miljoen euro per jaar. Paul Polman, de topman van Unilever kreeg maar liefst 273 keer meer dan de beloning van de laagst betaalde werknemer bij Unilever. Naar verwachting zullen bestuurders de komende jaren alleen maar meer gaan verdienen. 'Tijd om in te grijpen,' aldus Karabulut. 'Het kabinet wil niet ingrijpen en vindt het een zaak van de bedrijven zelf om de salarissen te verlagen. De SP vindt het een zaak van de werknemers, dus dan moeten zij daar zeggenschap over krijgen.'