TTIP-debat: megaverdrag volgende stap in neoliberaal project

Het mega-vrijhandelsverdrag TTIP waarover Europa en de VS onderhandelen is de volgende stap in het neoliberale project. Dat zei Ewald Engelen bij het TTIP-debat in De Moed, het partijkantoor van de SP in Amersfoort. Bij het debat waren ruim 100 belangstellenden aanwezig.

Ewald Engelen (foto: Nynke Vissia)

Drie thema’s kwamen met name aan de orde: het risico dat Amerikaanse producten de Europese markt overspoelen, de mogelijkheid dat bedrijven landen kunnen aanklagen via private rechtbanken en de schimmige besluitvorming rond het verdrag. Terugkerende zorg bij deze thema’s is dat TTIP de zeggenschap en democratie uitschakelt.

foto: Nynke Vissia
(foto: Nynke Vissia)

Het debat ging van start met een column van Roeline Knottnerus, onderzoeker en campaigner van Stichting Onderzoek Transnationale Ondernemingen (SOMO) en Transnational Institute (TNI). Daarna volgde een paneldiscussie met Ronald Roosdorp (verantwoordelijk voor TTIP op het ministerie van Buitenlandse Zaken), Marhijn Visser (VNO-NCW), Lot van Baaren (FNV) en Ferdi de Ville (docent universiteit van Gent). Tot slot volgde een column van Ewald Engelen (columnist en financieel geograaf).

Roeline Knottnerus (foto: Cees Wouda)

SP-Europarlementariër Anne-Marie Mineur riep iedereen op om de ontwikkelingen rond TTIP te volgen via de website www.sp.nl/ttip. Ook vroeg zij afdelingen om SP-woordvoerders uit te nodigen voor een spreekbeurt en discussie over TTIP. SP-Kamerlid Jasper van Dijk spreekt van een zeer geslaagde middag: ‘Het is goed dat TTIP steeds meer begint te leven. De onderhandelaars willen TTIP liefst zo geruisloos mogelijk invoeren, het is aan ons om dat te voorkomen.