Tiny Kox: Aanslagen bedreigen Turkse verkiezingen

De Turkse parlementsverkiezingen van vandaag worden overschaduwd door de vele gewelddadige aanslagen in het land. Vrijdag kwamen vier mensen om het leven en raakten meer dan 100 mensen gewond bij een bloedige bomaanslag in Diyarbakir, bij een massabijeenkomst van de links-Koerdische HDP. Met name maar niet alleen die partij heeft de afgelopen weken te maken gehad met een golf van geweld. Volgens SP-senator Kox, die de internationale verkiezingswaarneming van de Raad van Europa leidt in Turkije, bedreigt het vele geweld eerlijke verkiezingen, zo zei hij tegen Turkse media. Een soortgelijke verklaring kwam van minister-president Davutoglu, terwijl HDP-voorman Demirtas zijn achterban oproept de kalmte te bewaren. Wie achter alle geweld zit, is nog onduidelijk. Over en weer beschuldigen partijen elkaar.

Tiny Kox in Turkije
Tiny Kox in gesprek met prof. Sentop, vice-voorzitter van de AK Partij

De verkiezingen van vandaag worden door velen als cruciaal gezien. Regeringspartij AK streeft naar een grote meerderheid, waarmee ze het parlementaire stelsel kan vervangen door een presidentieel stelsel, met nog meer macht voor president Erdogan. Andere partijen zijn daar volstrekt op tegen. De links-Koerdische partij HDP probeert de kiesdrempel van 10% te overwinnen en zo een factor van betekenis te worden in het parlement en bij het Turks-Koerdische vredesproces, dat nu vast zit. De rechtsnationalistische MHP ziet daar juist niets in, terwijl de sociaaldemocratische CHP zich vooral richt op sociaaleconomische hervormingen. Ook over de buitenlandse politiek van Turkije bestaan grote meningsverschillen. Zestien overige partijen en een aantal onafhankelijke kandidaten doen ook een gooi naar een zetel in de Turkse Grote Kamer van 550 leden.

In ruim 174.000 stembureaus kunnen meer 55 miljoen kiezers vandaag hun stem uitbrengen. Een miljoen Turken in het buitenland, waaronder Nederland, deed dat al eerder. Hun stemmen worden ook vandaag geteld. De stemlokalen openen om acht uur in de ochtend en sluiten om vijf uur vanavond. Naast 135 internationale waarnemers zullen vele tienduizenden binnenlandse waarnemers de hele dag in de weer zijn. Morgenmiddag komen Kox en zijn collega van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE) met hun eerste conclusies op een persconferentie in Ankara. Op 22 juni brengt Kox eindverslag uit aan de parlementaire assemble van de Raad van Europa in Straatsburg.

Betrokken SP'ers