Parlementsvoorzitter duikt bij TTIP

ttip demo

Amper een dag voor de behandeling van het handelsverdrag met de Verenigde Staten, heeft de voorzitter van het Europarlement, Martin Schulz, de stemming van de agenda gehaald. Hij verwijst het onderwerp, in overleg met de commissievoorzitter Bernd Lange, terug naar de commissie voor Internationale Handel. Hij noemt het grote aantal wijzigingsvoorstellen als reden voor zijn besluit.

SP-Europarlementariër Anne-Marie Mineur zet vraagtekens bij de beslissing: 'Het aantal wijzigingsvoorstellen is groot, maar niet bovenmatig. Het gaat nu om 116 wijzigingsvoorstellen.  Vorige maand stemden we over een rapport waarop 155 wijzigingsvoorstellen waren ingediend. Het verschil zit hem in de politieke gevoeligheid van het onderwerp. Blijkbaar durven de sociaaldemocraten Schulz en Lange het niet aan om zichtbaar te maken hoe groot de verdeeldheid is in hun groep, de S&D. Dat zou de verhouding met de grootste groep, de EPP, te zeer onder druk zetten.'

De publieke druk over het onderwerp TTIP neemt sterk toe. In korte tijd groeide het aantal handtekeningen op de website van het Europese burgerinitiatief Stop TTIP (stop-ttip.org) naar ruim 2,1 miljoen. De term 'TTIPalarm' was ’s middags trending topic op Twitter.