SP is altijd voor openheid fractiekosten

De fractiekosten van de SP zijn volledig openbaar, journalisten die hier meer over willen weten kunnen die cijfers ook gewoon opvragen. Het bericht woensdag in de Volkskrant, dat de SP tegen openbaarmaking zou zijn, is dan ook onbegrijpelijk. Deze krant heeft in het verleden ook zelf al eens de fractiekosten van de Tweede Kamerfractie van de SP gekregen. Op 15 oktober 2011 schreef de Volkskrant hierover:

“Die partij heeft verantwoording afgelegd over haar subsidies. Daaruit blijkt dat de SP-fractie de afgelopen jaren de subsidie bij lange na niet op kreeg. In 2008, 2009 en 2010 hield de fractie jaarlijks zo’n twee miljoen euro over. De SP heeft zich in het verleden vaak gekeerd tegen de in hun ogen hoge vergoedingen voor Kamerleden en – fracties.'

In 2011 stelde SP-leider Emile Roemer opnieuw voor om de uitgaven van Kamerfracties openbaar te maken.

De discussie kwam op gang na een nieuwe lek uit het Presidium. SP-Kamerlid Ronald van Raak hekelt de politieke spelletjes die in het bestuur van de Tweede Kamer worden gespeeld: ‘Blijkbaar is een aantal partijen bezig om de aandacht af te leiden van hun interne problemen. Lekken uit het Presidium is verboden. Helemaal erg is het als daarbij bewust foutieve informatie wordt gelekt. Dit Presidium kan niet functioneren als mensen misbruik maken van hun positie. Daarom stel ik voor dat het bestuur van de Tweede Kamer voortaan in openbaarheid vergadert.’

Betrokken SP'ers