PvdA buigt voor VVD: de JSF moet er komen

Het kabinet wil met steun van de PvdA overgaan tot de aanschaf van acht JSF-straaljagers. Ondanks het feit dat de PvdA voor de verkiezingen nog tegen was, staat de partij nu volledig achter de aanschaf. 'De PvdA is nog wendbaarder dan de JSF', concludeert SP Kamerlid Jasper van Dijk na het Kamerdebat van afgelopen week.

JSFyra
JSF: De vliegende Fyra (tekening: Arend van Dam)

Van Dijk: 'Met de JSF haalt Nederland grote problemen in huis. Er zijn talloze onzekerheden over de kosten en de techniek. De regering wil uiteindelijk 37 toestellen voor 4,5 miljard euro, maar het kan nog veel duurder worden. Dan krijgen we een herhaling van het Fyra-debacle: we kopen een toestel met allerlei gebreken. Onbegrijpelijk dat de PvdA dat steunt.'

De SP is van het begin af aan tegen de JSF geweest. De Nederlandse krijgsmacht kan toe met een veel goedkoper toestel, heeft instituut Clingendael al eens berekend. Miljarden uitgeven aan een toestel dat nog ontwikkeld wordt, is bovendien oliedom. De technische gebreken zijn oneindig en dat houdt de komende jaren niet op.

Van Dijk sluit een parlementaire enquête niet uit, omdat het prestigeproject alles weg heeft van een fiasco. 'Het zou beter zijn om dat te voorkomen, maar dat zit er niet in met een coalitie die blind is voor de problemen.'

Betrokken SP'ers