VVD-ministers frustreren verlaging topinkomens

Ministers Blok en Schippers weigeren de topinkomens van bestuurders bij de woningcorporaties en zorginstellingen per 1 januari te verlagen. Maandagavond nam de Eerste Kamer een wet aan die stelt dat bestuurders in de publieke sector niet meer mogen verdienen dan de minister. VVD-ministers Blok en Schippers hebben laten weten de wet komend jaar niet te zullen uitvoeren.

Ronald van Raak spreekt van 'een politieke afrekening': 'Drie PvdA-senatoren hebben vorige week een wet tegengehouden van VVD-minister Schippers, om de vrije artsenkeuze af te schaffen. Deze week zien we dat de VVD een wet tegenhoudt van PvdA-minister Plasterk. Dit is geen regeren, dit is rekeningen vereffenen. Ministers die de wet niet willen uitvoeren moeten maar eens goed nadenken of zij nog wel minister kunnen zijn.'

Deze normering van de topinkomens in de publieke sector tot maximaal het ministerssalaris is een voorstel van de SP, dat door PvdA en VVD werd overgenomen in het regeerakkoord.