SP blij: topinkomens publieke en semipublieke sector toch omlaag op 1 januari

Net op tijd heeft de Eerste Kamer besloten dat vanaf 1 januari a.s. het ministerssalaris als maximum geldt voor topfunctionarissen in de publieke en semipublieke sector.

SP-senator Erik Meijer is blij: 'Nu nog mogen topfunctionarissen 130% van een ministerssalaris verdienen. Per 1 januari wordt dat met 30% verlaagd. Dat is heel goed. En ik ben ook heel blij dat onder onze aanvoering de invoering van de verlaging niet met een jaar uitgesteld is. Dat wilden VVD, D66 en CDA en het leek erop dat zij hun zin zouden krijgen. Maar een meerderheid van de Senaat was het uiteindelijk met ons eens dat dat schandalig zou zijn. Zeker nu er volop bezuinigd wordt op mensen die het een stuk slechter hebben dan al die topfunctionarissen.'

Opmerkelijk noemt Meijer het tegenstemmen van regeringspartij VVD, die in de Tweede Kamer het voorstel nog steunde omdat het deel uitmaakt van het regeerakkoord: 'Ik ben benieuwd of er nu ook extra overleg van de ministerraad komt, net als vorige week toen drie leden van de PvdA tegen een voorstel van de regering stemden.' Minister Plasterk reageerde verheugd op aanname van zijn wetsvoorstel, waarvoor volgens hem groot maatschappelijke draagvlak bestaat. Uitstel zou een verkeerd signaal zijn, aldus de blije bewindsman aan het einde van het laatste Kamerdebat van dit jaar. De Eerste Kamer was van Kerstreces teruggekeerd om het voorstel nog op tijd te kunnen bespreken.