Kox: 'Europese diplomatie is niet om vrienden te maken maar vijandelijkheden te verminderen'

Standing committee - Foto: Raad van Europa
Standing committee - foto: Raad van Europa

'De Raad van Europa moet zijn mogelijkheden beter gebruiken om de huidige crisis in Oekraine en de dreiging van een nieuwe Koude Oorlog tegen te gaan. Nu wordt er teveel overgelaten aan de Europese Unie en de Verenigde Staten, die kennelijk niet in staat zijn verzoening te bewerkstelligen. Een verdragsorganisatie waarvan alle Europese landen lid zijn heeft het recht zijn lidstaten aan te spreken op hun verdragsrechtelijke verplichting om de vrede te bewaren en de welvaart te beschermen.' Dat zegt SP-senator Tiny Kox na gesprekken in Brussel.

In Brussel sprak Kox deze week met de nieuwe voorzitter van het Ministerscomite van de Raad van Europa, de Belgische minister van Buitenlandse Zaken Reijnders, de secretaris-generaal van de verdragsorganisatie Jagland en het Standing Committee van de Parlementaire Assemblee waarin de parlementen van de 47 lidstaten samenwerken. In die Assemblee is Kox voorzitter van de fractie van Europees Verenigd Links.

Kox' pleidooi voor meer internationale betrokkenheid om de crisis in Oekraine op te lossen en een nieuwe Koude Oorlog te voorkomen, sluit aan bij de plannen van anderen. Minister Reijnders kondigde aan op korte termijn voor overleg naar zowel Kiev en Moskou te gaan. Secretaris-generaal Jagland reist deze maand nog naar Moskou af voor overleg met president Putin. De vijf fractievoorzitters in de assemblee zijn voornemens om, na hun eerdere bezoek aan het Russiche parlement, binnenkort voor gesprekken met het nieuwgekozen Oekraiense parlement naar Kiev te gaan. En secretaris-generaal Jagland onderzoekt de mogelijkheden van een internationale conferentie over de toekomst van Oekraine.

Kox: 'Met minister Reijnders en secretaris-generaal Jagland ben ik het eens dat we het ons niet kunnen veroorloven nog meer bruggen te verbranden maar juist alles moeten doen om de politieke en parlementaire diplomatie optimaal te benutten om nog grotere ongelukken te voorkomen. Ik mag hopen dat ook onze eigen regering dat inziet en minister Koenders naast overleg met Kiev ook in gesprek gaat met Moskou, in plaats van dat te vermijden. Diplomatie is niet om vrienden te maken maar om vijandelijkheden te verminderen.'