Kox blij met boodschap paus over armoede

Paus (Foto Council of Europe)
Foto: Council of Europe

SP-senator Tiny Kox is tevreden over de boodschap aan Europa van paus Franciscus. Kox: 'Tijdens zijn toespraken deze week in het Europees Parlement en de Raad van Europa in Straatsburg haalde de paus hard uit naar groeiende armoede, uitsluiting en onverschilligheid in Europa. Vol overtuiging maakte hij duidelijk dat mensenrechten zulk onrecht niet verdragen.' De leider van de katholieke wereld nam in heldere taal stelling tegen de wapenhandel, de mensenhandel en de overheersende invloed van multinationals in politiek en samenleving. Kox: 'Ik zou graag Europese regeringsleiders zien die zulke klare taal zouden durven spreken. Maar die zijn momenteel dun gezaaid.'

Paus Franciscus sprak eerst de leden van het Europees Parlement in Straatsburg toe en daarna vertegenwoordigers van de verschillende organen van de tegenover het Europees Parlement gelegen Raad van Europa. Kox, voorzitter van de linkse fractie in de parlementaire assemblee van de Raad van Europa, verwelkomde met zijn collegafractievoorzitters de leider van de katholieke wereld in het 'huis van de democratie' in Straatsburg, waar Europa's oudste en grootste verdragsorganisatie gevestigd is. Kox is blij met de nadruk die de paus legt op elementaire waarden als de bescherming van mensenrechten, de rechtsstaat en de democratie: 'Het was ook goed om in tijden van toenemende spanning in Europa iemand tegen het vijand-denken te horen pleiten en voor dialoog. Door dat te doen in aanwezigheid van parlementsleden uit Rusland en Oekraïne geeft de paus aan dat de huidige crisis via dialoog aangepakt en opgelost moeten worden. Van dat soort taal word ik blijer dan van oproepen tot nog meer sancties in Europa en pogingen om de tegenstellingen nog scherper te maken. Verwijzingen van de paus naar zowel de Eerste als de Tweede Wereldoorlog laten zien hoe bedreigend het Vaticaan de huidige ontwikkeling in Europa vindt. Het is daarom van groot belang dat degenen die voor een vreedzame uitweg uit de crisis van dit moment kiezen, elkaar versterken en samen weerwoord bieden aan de fans van een nieuwe Koude Oorlog.'

Een stuk stelliger had de paus van Kox, en van SP-Europarlementariërs Dennis de Jong en Anne-Marie Mineur, mogen zijn als het gaat over de problemen die de kerk van Rome zelf heeft met het erkennen en respecteren van andere relaties dan die tussen man en vrouw. Kox: 'Het is duidelijk dat de paus daar op conservatief verzet binnen de kerk stuit. Dus zweeg hij er maar over. Ik was daarom blij dat er van de kant van de parlementaire assemblee door Assemblee-president Anne Brasseur op werd gewezen dat hervormingsprocessen moeilijk maar evenzo zeer nodig zijn, willen we werkelijk kunnen spreken van een breed respect voor mensenrechten. De paus zal die boodschap zeker begrepen hebben. Wellicht put hij daar weer inspiratie uit, dat zou wel passend zijn.'

Betrokken SP'ers