Senaat steunt SP: uitstel bezuiniging rechtshulp

Met alleen de stemmen van PvdA en VVD tegen heeft de Eerste Kamer de regering verplicht een voorgenomen bezuiniging op de rechtshulp uit te stellen zolang de gevolgen ervan voor de toegang tot recht en rechtshulp niet duidelijk zijn. Een motie van de SP daarover kreeg ruim voldoende steun aan het einde van de algemene beschouwingen in de Eerste Kamer.

De motie van SP-senator Tiny Kox sloot aan op een voorstel van hem dat de Senaat een jaar geleden aannam. Daarin legde de Eerste Kamer vast dat de regering geen maatregelen mag doorvoeren die de toegang tot recht en rechtshulp aantasten. Daarna herbevestigde de Eerste Kamer dit voorjaar die positiebepaling tegenover de regering, wederom op voorstel van de SP.

Bij aanvang van de algemene beschouwingen over de begroting voor komend jaar was er nog steeds geen onderbouwing geleverd dat de maatregelen, die de toegang tot het recht belemmeren door onder andere hogere griffierechten, de sociale rechtshulp duurder maken en delen van het recht helemaal uitzonderen van rechtsbijstand, wel door de beugel zouden kunnen. Minister-president Rutte verklaarde desalniettemin in reactie op kritiek vanuit de Senaat, dat de protesten vanuit de juridische wereld zijn regering niet van de bezuinigingsplannen konden afbrengen.

Een Senaatsmeerderheid denkt daar anders over en weegt de kritiek van onder andere de Orde van Advocaten en de Vereniging van Advocaten in de Sociale Advocatuur wel zwaarder, zoals de aanname van de SP-motie bewijst. Minister Opstelten zal nu alsnog zijn plannen moeten onderbouwen, wil hij de senatoren aan zijn kant krijgen.

Kox is blij dat zijn collega's met hem voet bij stuk hebben gehouden: 'In de Eerste Kamer worden maar weinig moties ingediend. Daarom zijn aangenomen moties buitengewoon krachtige signalen van Kamer aan kabinet. Vooralsnog kan deze bezuiniging dus niet worden doorgevoerd en dat is pure winst.'

Betrokken SP'ers