Bashir: 'Maak van de snorscooter een bromscooter'

Scooter (foto: faceme, CC by/2.0)

SP-Kamerlid Farshad Bashir stelt voor om de snorfietscategorie aan te passen waardoor de snorscooter in de toekomst als een bromscooter wordt gezien. Voor deze voertuigen gaan dan ook dezelfde regels gelden als voor bromscooters. Bashir: 'Minister Schultz wil de snorscooter die nu maximaal 25km/h mag rijden verplaatsen naar de rijbaan. Dat is onveilig voor de snorscooters en vervelend voor de automobilist. Ik wil dat de snorscooter een bromscooter wordt en dus net zo hard gaat rijden op de rijbaan als de bromscooter.'

In de jaren zeventig van de vorige eeuw is de snorscooter ingevoerd. Het ging toen om fietsen met een hulpmotor. De huidige scooter rijdt onbegrensd makkelijk 70km/h en moet dus fors afgeknepen worden om het apparaat te begrenzen tot 25km/h. Het gevolg is dat de motor een enorme hoeveelheid fijnstof uitstoot en het voor veel overlast zorgt op de fietspaden.

Volgens Bashir kan de snorscooter meestal simpel worden omgebouwd tot een bromscooter. Dan gaat ook de helmplicht gelden en rijden ze niet langer op het fietspad. Bromscooters kunnen 45km/h, waardoor het snelheidsverschil met auto’s een stuk kleiner is. Met de komst van de elektrische fiets is er ook een goed alternatief voor de bestuurder van de snorscooter die liever op het fietspad blijft. Bashir: 'Bij het afschaffen van de snorcategorie moet er wel gedacht worden aan een overgangstermijn. Voor het gros van de snorscooters is er geen probleem, ze kunnen de snorscooter simpel laten omzetten naar een bromscooter door de scooter sneller te laten lopen. Voor andere gebruikers van snorscooters kan de electrische fiets een goed alternatief zijn. De mogelijkheden voor een tijdelijke subsidie wanneer mensen hun snorfiets inruilen voor een elektrische fiets moeten bekeken worden.'