Bashir: Laat fiets van de zaak met rust

De Kamer moet een stokje steken voor de plannen van staatssecretaris Wiebes om het bedrijfsfietsenplan onmogelijk te maken. Dat is de oproep die SP-Kamerlid Farshad Bashir zal doen bij het debat over het Belastingplan.

Bashir: ‘Momenteel mogen veel werknemers nog om de drie jaar een nieuw fiets aanschaffen. Het voordeel van de werknemer kan oplopen tot 52%, afhankelijk van de schijf voor inkomstenbelasting waarin de werknemer valt. De fiets van de zaak is een veel gebruikte regeling die veel mensen in staat stelt een fiets aan te schaffen. Deze geliefde regeling wordt onmogelijk gemaakt want de werkgever zal straks door de werkkostenregeling eerder kiezen voor kerstpakketten of personeelsfeestjes en niet meer voor de fiets. Dat is jammer, omdat die regeling zijn geld meer dan waard is. Fietsen is gezond en ontlast de wegen. Bovendien is het voor het milieu veel beter werknemers te motiveren met de fiets en niet met de auto naar het werk te gaan. Mensen die kort geleden een fiets hebben aangeschaft, laten volgens onderzoek sneller de auto staan en maken meer kilometers op de fiets. Ook leidt meer fietsen tot gezondere werknemers en dus minder ziekteverzuim. Alle reden dus om de fiets van de zaak te behouden.’

Het afschaffen van het bedrijfsfietsenplan is opvallend, omdat de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu onlangs nog aangaf zich te willen inzetten om vijf procent meer fietsgebruik van en naar het werk te realiseren. Bashir: ‘De ene staatssecretaris zet zich in voor meer fietsgebruik en de andere werkt dat volop tegen. Weet het ene ministerie wel wat het andere doet? Eenheid van het kabinetsbeleid is zoek.’

Bashir maakt zich verder zorgen over de werkgelegenheid: ‘Ongeveer twintig procent van de fietsverkopen is gebaseerd op de fiets van de zaak. Als die verdwijnt, voorspel ik een flinke terugval in het aantal fietsverkopen. Dit zal banen in deze branche kosten.’