Van Nispen: drie uur gymnastiek per week op elke basisschool

Gymzaal (Flickr: atelier_pro, CC by-nc-nd/2.0)

SP-Kamerlid Michiel van Nispen wil dat elke basisschool 3 uur gymnastiek per week geeft, onder leiding van een vakleerkracht. Van Nispen: ‘Er wordt nu te weinig gym gegeven op veel scholen. In de praktijk blijkt dat scholen moeite hebben 2 uur gymles per week te geven. Leren bewegen is echter net zo belangrijk als taal en rekenen. Daar past dus geen vrijblijvendheid. Hier moet vol aandacht aan worden besteed, onder leiding van goede vakleerkrachten.’

Volgens Van Nispen is de inzet van vakleerkrachten gymnastiek essentieel. ‘Zij hebben de kennis over de motorische én psychologische ontwikkeling van kinderen. Die kennis moeten we gebruiken. Vorig jaar bleek uit onderzoek, dat slechte motoriek van kinderen leidt tot veel extra blessures. Die trend moeten we keren. Ook neemt obesitas onder kinderen toe. Dat heeft grote maatschappelijke gevolgen. Bovendien bevordert lichaamsbeweging ook de leerprestaties. Meer bewegen is dus belangrijk. Als we dit serieus nemen moeten we af van het beleid van pappen en nathouden. Leraren, directeuren, sportbonden, de meeste ouders én de meeste leerlingen willen meer gymnastiek op school. Het draagvlak is groot. Ik roep de regering op nu door te pakken.’

Van Nispen dient deze week zijn voorstel in tijdens een debat met de staatssecretaris van Onderwijs.