De Jong: voer solidariteitscheck in voor nieuwe Europese wetgeving

Dennis de Jong

De SP maakt zich grote zorgen over de toenemende tweedeling tussen arm en rijk in Nederland en in Europa. Voor een deel is die tweedeling een direct of indirect gevolg van Europese wetgeving. Daarom pleitte SP-Europarlementariër Dennis de Jong er vandaag in het Europees Parlement voor een solidariteitscheck in te voeren op nieuwe Europese wetsvoorstellen. De Jong: 'De effecten op regeldruk of de algemene economische en financiële impact van een wetsvoorstel krijgen al wel aandacht, maar wat de uitwerking van bijvoorbeeld de vermarkting van publieke diensten is op de cohesie van de samenleving wordt hierin niet meegenomen. Een solidariteitscheck kan hierin verandering brengen.'

De Jong deed zijn uitspraken vanmorgen als gastheer van een bijeenkomst georganiseerd door het Europese netwerk van christelijke maatschappelijke organisaties, Eurodiaconia. Tijdens de bijeenkomst, waar Europarlementariërs van alle grotere politieke fracties aan deelnamen, werd gesproken over maatregelen om armoede en sociale uitsluiting in Europa tegen te gaan.

Veel vertegenwoordigers van de deelnemende christelijke organisaties ondersteunden de oproep van De Jong. Ook zij zien de toenemende maatschappelijke spanningen als gevolg van de groter wordende kloof tussen arm en rijk. Daarbij was er vooral kritiek op de effecten van het Europees economisch bestuur, dat wel veel nadruk legt op bezuinigingen, maar geen oplossingen biedt voor werkloosheid, armoede en tweedeling.

De Jong zegde toe het voorstel nader uit te zullen werken. De Jong: 'Het gaat erom dat we in Europa werken aan een samenleving waarin het niet "ieder voor zich" is, maar waar mensen zich verantwoordelijk voelen voor elkaar. Dat betekent bijvoorbeeld dat je collectieve pensioenvoorzieningen niet gaat vervangen door individuele pensioenverzekeringen. Ook moet je durven erkennen dat mensen recht hebben op adequate huisvesting, goede zorg en goed onderwijs. Voorstellen van de Europese Commissie moeten getoetst worden aan deze waarden. Dat kan bijvoorbeeld doordat de Europese Unie zich aansluit bij het Europees Sociaal Handvest van de Raad van Europa, dat op zich al veel handvatten biedt voor de solidariteitscheck.'

Betrokken SP'ers