Regering haalt WMO binnen in Senaat met één stem verschil

37 - 36. Met die uiterst krappe uitslag heeft de regering de aangepaste Wet Maatschappelijke Ondersteuning door de Eerste Kamer geloodst. SP-senator Tineke Slagter is diep teleurgesteld: 'Deze wet is onvoldragen, onzorgvuldig, voortijdig en wordt doorgedrukt onder onverantwoorde bezuinigingsdruk. De SP zegt: niet zo, niet zo snel, niet zo onzorgvuldig en niet onder zo'n financiële druk. Treurig dat de hele PvdA desalniettemin voorstemt!'

Kort voor aanvang van het emotioneel zwaarbeladen debat nam senator Slagter als voorzitter van de commissie Volksgezondheid op het Binnenhof een petitie van FNV en AbvaKabo in ontvangst. Daarin werd de Eerste Kamer opgeroepen de wetsinvoering tenminste uit te stellen omdat veel gemeenten niet klaar zijn voor de uitvoering ervan.

Twee moties van Tineke Slagter om de invoeringsdatum van de wet met een jaar en de kolossale bezuinigingstaakstelling met twee jaar uit te stellen, haalden het echter niet aan het einde van het tweedaagse debat met staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid en minister Plasterk van Binnenlandse Zaken. De laatste onderstreepte dat de regering van PvdA en VVD er dit jaar in geslaagd is een historische verschuiving van taken van rijk naar gemeenten te bewerkstelligen. Daarvoor had de regering wel de steun van D66, ChristenUnie en SGP nodig - net voldoende voor de kleinst mogelijke meerderheid in de Eerste Kamer.

Vanwege de bezuinigingstaakstelling worden de komende tijd duizenden thuiszorgwerkers ontslagen. Staatssecretaris van Rijn schat het totale verlies aan arbeidsplaatsen op ongeveer 50.000. In het beste geval mogen thuiszorgers terugkomen als ze genoegen nemen om hetzelfde werk voor beduidend minder geld te doen.

De SP zal zich de komende tijd inzetten om op lokaal niveau de gevolgen van de nieuwe wetgeving zo goed en kwaad als het kan op te vangen. In gemeenten waar de SP in het gemeentebestuur zit, is daarvoor geld gereserveerd. Dat zal echter niet voldoende zijn om alle door de nieuwe wet veroorzaakte tekorten te compenseren. Tineke Slagter: 'Voor ons blijft het een raadsel waarom de decentraliseringstrein doordendert terwijl tal van deskundigen waarschuwen voor de ernstige gevolgen ervan.'

Cartoon: Arend van Dam