Leijten: Met afschaffen vrije artsenkeuze komt elitezorg terug

De coalitiepartijen VVD en PvdA halen samen met D66, ChristenUnie en SGP een streep door de vrije artsenkeuze. Volgens SP-Kamerlid Renske Leijten is dit een recept voor tweedeling. `Wie het zich kan veroorloven kiest een dure polis en heeft alle vrijheid maar voor wie dat niet kan betalen bepaalt de zorgverzekeraar welke arts bezocht mag worden.`

Lange tijd leek het erop dat het minister Schippers niet zou lukken om de vrije artsenkeuze in te perken. Maar met de steun van ChristenUnie en SGP rekent de minister erop dat de missie, die zij deelt met de zorgverzekeraars, zal slagen. Leijten: ‘Deze partijen offeren de belangen van de patiënten op aan de lobby van de zorgverzekeraars.’ Opvallend is dat beide partijen eerder verklaard tegenstander waren van de inperking van de vrije artsenkeuze.

Leijten wijst erop dat de minister haar missie nog niet heeft volbracht. ‘Wij merken een enorme tegenstand in de samenleving. Er is behalve zorgverzekeraars en de minister bijna niemand te vinden die het inperken van de vrije artsenkeuze een goed idee vindt. In ieder geval niet onder patiënten en zorgverleners. Zorgverleners die bang zijn marionetten te worden van de verzekeraars. Ik verwacht nog veel verzet.’ Die tegenstand is volgens Leijten niet verbazingwekkend: ‘Mensen willen, ongeacht de inhoud van hun portemonnee, kunnen kiezen voor hun vertrouwde arts. Ze willen daarbij niet overgeleverd worden aan de grillen van machtige zorgverzekeraars.’

Het argument van de voorstanders dat zorgverzekeraars heel goed in staat zijn om die keuze voor de patiënt te maken omdat zij vooral letten op kwaliteit verwijst Leijten naar de prullenmand. ‘De praktijk wijst uit dat zorgverzekeraars maar op één ding letten: geld. Daar kan iedere patiënt en zorgverlener over meepraten. Bovendien kan je bij het afsluiten van je zorgverzekering meestal nog helemaal niet voorzien welke zorg je mogelijk nodig hebt. Het is dus niet mogelijk een keuze te maken voor een polis die de arts van jouw keuze vergoedt.’

Onlangs werd bekend dat nu al meer dan één miljoen Nederlanders grote problemen hebben met het betalen van hun zorgpremies. Voor deze groeiende groep wordt de vrije artsenkeuze onbereikbaar. Renske Leijten: 'Hierdoor komt de elitezorg terug en wordt een belangrijk grondrecht in de zorg aangetast.'

Betrokken SP'ers