Kindregelingen: 5 miljoen erbij, 500 miljoen eraf

SP-senator Tuur Elzinga wil in een brief harde garanties van minister Asscher dat de voorgenomen bezuinigingen op de zogenoemde ‘kindregelingen’ niet leiden tot grote problemen onder bepaalde eenoudergezinnen. Als niet aan deze wens wordt voldaan die breed leeft in de Senaat, dan zal Elzinga dinsdag aanstaande een motie in stemming laten brengen die hij samen met GroenLinks daarover heeft ingediend.

De minister zegt dat hij bereid is pakweg vijf miljoen vrij te maken om te voorkomen dat bepaalde eenoudergezinnen extra gekort worden. Bijvoorbeeld families waarvan de vader of moeder onvindbaar is, of niet thuis kan zijn vanwege bijvoorbeeld verblijf in de gevangenis. Volgens deskundigen zouden de voorgenomen bezuinigingen tot een koopkrachtverlies van wel 15 procent voor deze gezinnen. Elzinga noemt dit onaanvaardbaar: ‘Ik ben blij als de minister met serieuze garanties komt - maar ik wil het eerst wel op papier zien. Als dat gebeurt, is dat winst van het debat dat we afgelopen dinsdag voerden in de Eerste Kamer.’

‘Maar laten we niet vergeten dat zelfs als er harde garanties komen om deze specifieke schade te repareren er nog altijd honderd keer zoveel, te weten 500 miljoen, door de regering wordt weggehaald bij de alle kindregelingen tezamen. Daarom zal de SP komende dinsdag tegen het wetsvoorstel als zodanig stemmen. Wij zullen niet accepteren dat heel veel kinderen daadwerkelijk het kind van de rekening zullen worden. Juist in een tijd waarin het aantal kinderen dat moet opgroeien in armoede verder toeneemt, moet je die armoede bestrijden in plaats van verder te stimuleren’, aldus Elzinga.

Senator Elzinga noemt het tragisch dat de PvdA als regeringspartij kort op kinderen om de tekorten op de rijksbegroting te verminderen: ‘Het past helaas in een inmiddels lange rij van verslechteringen die deze regering doorvoert. Deze week heeft de Eerste Kamer in meerderheid ingestemd met de Wet Werk en Zekerheid. Die bevat een aantal eerder door ons voorgestelde verbeteringen voor flexwerkers maar helaas ook ernstige verslechteringen voor bijvoorbeeld mensen die werkloos worden en op WW aangewezen zijn. De verbeteringen voor flexwerkers steunen wij maar het wetsvoorstel als zodanig niet. Behoud van het recht op WW stond immers in ons laatste verkiezingsprogramma – en dat van de PvdA. Wij zijn goed voor ons woord, de PvdA jammer genoeg niet.’

Dinsdag stemt de Senaat ook over een voorstel dat een einde moet maken aan de uitzondering op het ‘exportverbod’ van kinderbijslag naar landen met wie Nederland daarover eerder juist een verdrag heeft gesloten. Elzinga: ‘Anderhalf jaar terug noemde ik dit voorstel hier onverwacht, overhaast en ondoordacht. Na een aantal relevante rechterlijke uitspraken denk ik dat aanname van deze wet nog steeds riskant is. Als we de wet nu aannemen maar rechters ons daarna terugfluiten, raakt de regering van de regen in de drup.’

Naast de afbraak van verschillende kindregelingen, stemt de Eerste Kamer dinsdag ook nog over het afschaffen van de verplichte maatschappelijke stage in het voortgezet onderwijs. SP-senator Arda Gerkens is faliekant tegen en hoopt dat meer fracties dinsdag tegen het voorstel van staatssecretaris Dekker zullen stemmen: ‘Waarom schaffen we iets af dat pas drie jaar bestaat, de steun heeft van 84% van alle schoolleiders, kinderen helpt een beroepskeuze te maken en meer inzicht in de samenleving te krijgen? Waarom stoppen we met iets dat nu net zijn vruchten begint af te werpen, een enorme meerwaarde heeft voor het onderwijs en een grote maatschappelijke meerwaarde?’