Karabulut: Stop de huurexplosie

Door nieuwe huurverhogingen dreigen 900.000 mensen onder de armoedegrens terecht te komen. Dat zegt SP-Kamerlid Sadet Karabulut. De komende tijd krijgen huurders bericht waarin de verhoging van de huur wordt aangekondigd. 'Voor een derde van de mensen is de huur nu al te hoog om rond te komen. 700.000 huurders leven al in armoede, en die groep zal groeien.'

Niet alleen lage inkomens raken in de knel, maar ook steeds meer middeninkomens krijgen moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Vorig jaar werden de huren al fors verhoogd, waardoor de woonlasten enorm toenamen. ‘Het is niet te begrijpen dat de regeringspartijen en hun gedogers de sociale huursector zo verkwanselen en de rekening van crisis afwentelen op de mensen met de laagste en middeninkomens,’ stelt Karabulut. ‘Wonen is een basisrecht en moet betaalbaar zijn. Huurders zijn er niet om de gaten in de begroting van het bezuinigingskabinet te dichten. Niemand heeft wat aan deze verarmingspolitiek, stop daarom met die huurverhoging.'

De huurverhogingen zijn het gevolg van de inkomensafhankelijke huurverhoging en door de verhuurderheffing voor woningcorporaties, die dit kabinet samen met D66, ChristenUnie en SGP heeft ingevoerd. Per 1 juli zullen de woningcorporaties de huren met 4 tot 6,5% verhogen in het kader van de inkomensafhankelijke huurverhoging. De corporaties zelf moeten gezamenlijk een extra belasting opbrengen van 1,7 miljard euro.

Betrokken SP'ers