Karabulut: Asscher moet fouten fraudewet herstellen

De aangescherpte fraudewet, waardoor mensen die fouten maken bij het aanvragen van een uitkering hard worden gestraft, moet worden aangepast. Dat stelt SP-Kamerlid Sadet Karabulut.

Volgens het Kamerlid worden te veel mensen onterecht gekort op hun uitkering. De wet leidt hiermee tot het criminaliseren van welwillende werklozen. Karabulut: ‘Het komt regelmatig voor dat mensen die niet frauderen wel als fraudeur worden behandeld. Vanwege bijvoorbeeld administratieve fouten of gezondheidsredenen worden mensen geconfronteerd met boetes van duizenden euro’s. Fraudebestrijding is belangrijk, maar een wet die onschuldige burgers als fraudeur bestempelt waardoor financiĆ«le schade en persoonlijke drama’s ontstaan, deugt simpelweg niet.’

Dinsdag debatteert de Kamer op initiatief van de SP over de fraudewet. Karabulut noemt de toezegging van minister Asscher om nog eens te praten over knelpunten volstrekt onvoldoende. Karabulut: ‘Mensen die een dag te laat zijn met bijvoorbeeld het invullen van hun gewerkte uitzenduren worden meteen keihard gestraft. Deze wet is genadeloos. De ombudsman, de Raad van State, wethouders en de Vereniging van Nederlandse gemeenten hebben allemaal opgeroepen om de wet aan te passen. Asscher lijkt nog de enige te zijn die achter deze wet staat. De wet is streng, maar ik roep de minister op om hem ook rechtvaardig te maken.'