Zorgakkoord biedt geen oplossing voor kaalslag langdurige zorg

'Dit zorgakkoord maakt dat D66, ChristenUnie en SGP verantwoordelijk zijn voor 90% van de oorspronkelijke afbraakplannen voor de zorg. Ook met dit akkoord worden ouderen gedwongen te verhuizen en gaan de verzorgingshuizen dicht.' Dat zegt SP-leider Emile Roemer in reactie op het zorgakkoord dat het kabinet en gedoogpartijen deze week gesloten hebben. 'Tegelijk wordt de deur opengezet voor meer macht voor zorgverzekeraars. Een heel gevaarlijk ontwikkeling want keuzevrijheid en goede zorg zijn er straks alleen nog maar voor mensen die het kunnen betalen. Dit akkoord is een potje koehandel dat het kabinet vooruit helpt, maar patiƫnten, gehandicapten en ouderen in de steek laat. Meer macht voor zorgverzekeraars leidt tot dure schaalvergroting, meer bureaucratie en minder zorg in de regio,' aldus Roemer.

Natuurlijk is SP-leider Emile Roemer blij dat er 360 miljoen euro minder bezuinigd wordt op de langdurige zorg, maar Roemer benadrukt tegelijkertijd dat ruim 3,5 miljard euro aan geplande bezuinigingen gewoon doorgaan: ‘Met 360 miljoen wordt er geen einde gemaakt aan de gedwongen verhuizingen van ouderen, de sluiting van verzorgingshuizen en het wegsnijden van bijna de helft van de thuiszorg.'

Volgens Roemer plakken de gedoogpartijen (D66, ChristenUnie en SGP) een pleister op een open wond, maar komen zij niet met een echte oplossing voor de problemen in de zorg. Hij stelt voor om in plaats van te bezuinigen op de rechtstreekse zorg die veel mensen hard nodig hebben, te snijden in marktwerking, bureaucratie en verspilling. Daarnaast moeten de verplichte verhuizingen van ouderen gestopt worden en moeten ouderen de keuzevrijheid krijgen om te kiezen voor goede thuiszorg of een woning in een verzorgingshuis.

Betrokken SP'ers