Van Gerven: economie hoort niet centraal in natuurbeleid

Het natuurbeleid van staatssecretaris Dijksma is zo zacht als een pakje boter en biedt vrij spel voor economische belangen. Dat zegt SP-Kamerlid Henk van Gerven in reactie op de natuurvisie die Dijksma presenteerde. 'De natuur moet ruimte bieden aan de economie, dat is alles waar ze oog voor heeft.'

Van Gerven vindt dat een verkeerde benadering. 'De natuur is er niet alleen om winst op te maken. Natuur heeft een waarde op zich en verdient het om beschermd te worden. We hebben al zo weinig natuur.' Hij wijst er op dat er nog steeds dieren en plantensoorten uitsterven. 'Dat wordt ook nu niet gestopt. Natuurbescherming wordt ondergraven. De visie van Dijksma staat bol van overheidstaken die ze overlaat aan de maatschappij of provincie. De natuur wordt niet beschermd tegen een sterke kracht als de markt.'

De bescherming van bedreigde dier- en plantensoorten staat op de helling. Daarnaast weigert Dijksma harde natuurdoelstellingen op te stellen en wordt er destructief bezuinigd op natuurbeheer. Ook komen er minder hectare natuur dan voorheen beloofd werd.

Het Wereldnatuurfonds liet in reactie weten 'dat Dijksma de VVD rechts inhaalt'. Van Gerven sluit zich daarbij aan. 'Dijksma is een goede opvolger van Bleker als natuurbarbaar.'

Betrokken SP'ers