Van Dijk: aanpak megaklassen hard nodig

De regering moet snel aan de slag met de aanpak van megaklassen in het onderwijs. Dat voorstel doet SP Kamerlid Jasper van Dijk in het debat over het Burgerinitiatief ‘Stop de overvolle klassen’. Van Dijk: ‘kleine klassen zijn van groot belang voor goed onderwijs, zeker als er steeds meer eisen worden gesteld rond differentiatie en excellentie. Staatssecretaris Dekker stelt steeds hogere eisen aan leraren, maar heeft geen benul van de werkelijkheid in het klaslokaal. Hij zou tenminste een eind moeten maken aan klassen met meer dan 30 leerlingen.’

Het debat komt naar aanleiding van het burgerinitiatief van de vakbond Leraren in Actie. Zij verzamelden in drie weken tijd meer dan 45.000 handtekeningen tegen grote klassen. Het is niet alleen een grote wens van leraren, het is ook nog effectief. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen betere vaardigheden leren, hoger opgeleid raken en meer gaan verdienen. Investeren in kleine klassen betaalt zich dus dubbel en dwars terug.

Van Dijk constateert dat klassen door bezuinigingen steeds groter worden. Gemiddeld heeft een klas rond de 26 leerlingen, maar het komt tegelijk steeds vaker voor dat klassen meer dan 30 leerlingen hebben. Dat is funest in combinatie met het zogenaamde passend onderwijs, waarbij leerlingen met een handicap op de gewone scholen moeten worden opgenomen. ‘Hoe groter de klas, hoe minder aandacht per leerling, zo simpel is het.’

Van Dijk is bezig met een wetsvoorstel om klassen geleidelijk te verkleinen. Op korte termijn zou het goed zijn als de regering een eind maakt aan de megaklassen met meer dan 30 leerlingen. ‘Het zou ontzettend dom zijn als de regering niets doet met dit signaal vanuit het onderwijs. Dan zijn het vooral mooie woorden, maar als puntje bij paaltje komt laat het Kabinet leraren ijskoud vallen.’