Smaling: ‘Duurder treinkaartje in spits is absurd’

Het met tien procent verhogen van treinkaartjes in de spits is een absurd voorstel. Dat zegt SP-Kamerlid Eric Smaling in reactie op de afspraken van de NS en staatssecretaris Mansveld. 'Zo jagen we mensen de trein uit. Het is goed als reizen buiten de spits voordeliger wordt, maar dat moeten we niet laten betalen door forenzen die in de spits moeten reizen.'

De NS stelt voor dat reizigers buiten de spits minder betalen voor hun treinkaartje. Smaling: 'Dat kan ze makkelijk roepen, maar het gros van de werknemers heeft geen mogelijkheden om op flexibele tijden te werken. Zij zullen dus sneller kiezen voor de auto.' In de daluren moet een treinkaartje 12 procent goedkoper worden.

De SP wil ook af van de geplande verhoging van boetes die de NS krijgt wanneer ze haar prestatiedoelen niet haalt. Smaling: ‘Het is nogal vreemd dat de overheid een bedrijf waar ze zelf de enige aandeelhouder van is hoge boetes gaat opleggen. Uiteindelijk zorgt dit alleen voor minder dividenduitkering en als we niet uitkijken mag de reiziger deze boetes nog betalen. Het verhogen van die boetes dient dan ook geen enkel doel. Ook moeten we stoppen met de bonussen voor de top van NS en ProRail. Laten we bij goede prestaties ál het personeel in het zonnetje zetten, want goede prestaties op het spoor zijn niet alleen het werk van de top, maar net zo goed van de conducteurs, machinisten en mensen die het spoor onderhouden in weer en wind.’

Betrokken SP'ers