Roemer roept op: neem schoonmakers in dienst

SP-leider Emile Roemer heeft dinsdagmiddag in Den Haag de PvdA uitgedaagd om schoonmakers in vaste dienst te nemen bij overheidsbedrijven. 'Als de regering daar niet snel mee aan de slag gaat komen wij met een initiatiefwet,' zo stelde Roemer.

Emile Roemer

De schoonmakers zijn in actie gekomen voor betere arbeidsvoorwaarden en meer respect. Daarnaast willen ze in vaste dienst komen bij de bedrijven die hen inhuren. Roemer: 'Schoonmakers worden te vaak tegen de allerslechtste voorwaarden ingehuurd. Ik wil dat de overheid het goede voorbeeld geeft en deze mensen in vaste dienst neemt tegen goede arbeidsvoorwaarden.' PvdA-Kamerlid Albert de Vries sloot zich daar publiekelijk bij aan. Roemer en De Vries besloten dan ook een initiatiefwet te maken als de regering daar voor de zomer geen werk van maakt.

Schoonmakers in staking

Werknemers in de schoonmaak moeten vaak de eerste twee dagen ziek zijn uit eigen zak betalen. 'Daar moeten we echt van af. De medewerkers van de bedrijven waar zij schoonmaken hoeven dat ook niet,' aldus Roemer.

De schoonmakers voerden in kleiner gezelschap dinsdag ook actie bij het hoofdkantoor van Shell. Emile Roemer en SP-Kamerleden Sadet Karabulut en Paul Ulenbelt namen ook daar een kijkje om de actievoerders een hart onder de riem te steken.

Schoonmakersstaking