Rechts in Senaat blokkeert minimumloon voor 50.000 werkers

Vooralsnog krijgen 50.000 mensen die voor een opdrachtgever werk uitvoeren geen recht op het minimumloon. Een door de Tweede Kamer aangenomen voorstel daartoe wordt door een rechtse meerderheid van de Eerste Kamer geblokkeerd. SP-senator Tiny Kox is boos: ‘Hardwerkende mensen het recht op minimumloon voor hun werk ontzeggen en wel een half miljard uitdelen aan iedereen die meer dan 40.000 euro salaris beurt. Dat geeft geen pas. Ik vind dat de regering te gemakkelijk wijkt voor een rechtse meerderheid in de Senaat.’

Nederland telt pakweg 200.000 mensen die via een zogenoemde ‘overeenkomst van opdracht’ werk voor een ander verrichten. Makelaars, architecten en andere zelfstandigen verdienen zo de kost. De vergoeding voor het te leveren werk spreken partijen onderling af. Een kwart van deze werkers – vooral postbezorgers, krantenbezorgers, koeriers – werkt echter voor slechts één opdrachtgever. In die gevallen is de overeenkomst van opdracht vaak bedoeld om het wettelijk minimumloon te ontduiken. Om dat in de toekomst te voorkomen vroeg en kreeg minister Asscher steun van een brede meerderheid van de Tweede Kamer voor een reparatiewet, nadat het vorige kabinet die reparatie al in het vooruitzicht had gesteld.

Kox: ‘En nu op het allerlaatste moment komen VVD, D66 en CDA in de Eerste Kamer met commentaar op de precieze juridische vormgeving aan. Met zijn drieën hebben ze geen meerderheid maar de PVV helpt hen daaraan – zonder dat die partij ook maar één woord over het wetsvoorstel gezegd heeft. Samen hebben deze vier fracties wel voldoende stemmen om het wetsvoorstel te torpederen. Daarom heeft minister Asscher nu zijn voorstel voor beraad teruggenomen. En dat betekent dus dat 50.000 werkers onderbetaald blijven. Ik vind het een blamage.’

De SP-senator vindt dat de regering het wetsvoorstel krachtiger had kunnen verdedigen: ‘In de Tweede Kamer hebben PvdA en VVD als coalitiepartijen dit voorstel gesteund, samen met ons en de meeste andere fracties. Nu trekt de VVD in de Eerste Kamer die steun in, met zwakke argumenten die allemaal door minister Asscher ontzenuwd werden. De coalitiegenoot haalt de wet samen met D66, CDA en PVV ongestraft onderuit. Zeker op de dag dat de VVD al de toezegging van de regering kreeg dat mensen die meer dan 40.000 euro verdienen, samen een douceurtje van een half miljard euro krijgen, hadden minister Asscher en de PvdA moeten eisen dat de VVD haar steun ook aan de reparatiewet van het minimumloon was blijven geven. Dat hebben ze niet gedaan en daarover heb ik mijn teleurstelling uitgesproken in het debat. Ik vind het treurig dat de VVD hiermee zo gemakkelijk wegkomt en dat aan 50.000 mensen het wettelijk minimumloon wordt onthouden.’