nieuws

Mansveld moet nu kiezen voor samenvoegen NS en Prorail

SP-Kamerlid Eric Smaling verwijt staatssecretaris Mansveld dat ze niet voor altijd afrekent met de harde knip tussen de twee spoorbedrijven NS en ProRail. Ook bepleit de SP – in een debat over het spoor dat vanmiddag gevoerd wordt – dat de regionale spoorlijnen op termijn weer bij het hoofdrailnet van de NS worden gevoegd.

Smaling: ‘Het is een gemiste kans dat de staatssecretaris niet de knoop doorhakt om NS en ProRail samen te brengen in één holding. Nu kiest Mansveld voor verder doormodderen en komt ze met lapmiddelen en mooie verhalen over beter samenwerken. Ik vraag me af hoeveel onderzoeken de staatssecretaris nog nodig heeft om eindelijk tot de conclusie te komen dat deze splitsing ongedaan moet worden gemaakt.’ Eerder bleek zowel uit onderzoek van de Eerste Kamer als de Tweede Kamer dat de splitsing ondoordacht en onverstandig was en niet in het belang was van de reiziger.

De SP is het niet met het kabinet eens dat de NS terughoudendheid moet betrachten om mee te dingen naar aanbestedingen van regionale spoorlijnen. De SP ziet liever dat deze regionale lijnen op termijn weer onderdeel worden van het hoofdrailnet. ‘De zogenaamde marktwerking op het spoor is mislukt. Reizigers zitten niet te wachten op marktwerking op het spoor. Regionale lijnen die zijn aanbesteed zorgen vaak voor veel verwarring en gedoe met overstappen en in- en uitchecken bij verschillende vervoerders. Wat de SP betreft moet het ook voor de NS mogelijk zijn om volop mee te dingen naar deze regionale lijnen,’ aldus Smaling.