De Jong laat zich afrekenen tijdens werkbezoek bij ondernemers in het groen

Op 23 april bezocht SP-Europarlementariër Dennis de Jong de ledenvergadering van de Nederlandse interieurbeplanters in De Lier en ging met hen in discussie over het MKB en de Europese verkiezingen. De Jong: ‘Vijf jaar geleden kreeg ik van MKB-NL en de brancheorganisaties een boodschappenlijstje mee. Dat lijstje is bepalend geweest voor mijn activiteiten in het Europees Parlement. Vandaag laat ik me graag afrekenen, en hoop ik weer nieuwe wensen mee te krijgen. Het MKB wordt in Brussel veel te weinig gehoord, zeker als de belangen afwijken van die van de grote bedrijven’. De aanwezige MKB’ers waren onder de indruk van de geboekte resultaten en van de ernst die de SP maakt met het inlossen van concrete beloftes. De Jong: `Het is fantastisch dat de voorzitter van MKB-NL, Michaël van Straalen, de SP noemt als meest MKB-minded partij van Nederland. Dat schept echter ook verplichtingen: de volgende vijf jaar wil ik opnieuw bewijzen dat de SP geen lippendienst bewijst aan het MKB, maar echt werk maakt van de behartiging van hun belangen.’

De ondernemers bevestigden dat voor hen concrete resultaten tellen. Zo kreeg De Jong het voor elkaar dat in de nieuwe Europese wetgeving over late betalingen niet alleen de verplichting is opgenomen dat overheden altijd binnen 30 dagen moeten betalen, maar ook dat tussen bedrijven betalingen maximaal 60 dagen mogen duren. Zeker nu voor het MKB financiering nog steeds een groot probleem is, betekent een te late betaling een enorme aanslag op het werkkapitaal. De ondernemers onderstreepten ook het belang van de stappen die via een rapport van De Jong gezet gaan worden tegen de zogeheten nepfacturen, waarvan juist veel kleine bedrijven de dupe worden. Door betere informatie-uitwisseling en de oprichting van steunpunten in heel Europa moet deze vorm van criminaliteit beter worden aangepakt.

Voor de ondernemers, die vaak te maken hebben met aanbestedingen waren ook de aanpassingen van de Europese aanbestedingsregels een belangrijke ingeloste verkiezingsbelofte. De Jong: ‘Voor de meeste interieurbeplanters is de interne markt niet interessant. Zij zijn afhankelijk van lokale opdrachten en hebben vaak een jarenlange relatie met lokale opdrachtgevers. Het is dan uitermate frustrerend als ze voor onderhoudscontracten telkens opnieuw aan Europese aanbestedingen mee moeten doen, terwijl er toch geen aanbieders uit andere lidstaten zijn. Ik deel hun wens om de drempels voor aanbestedingen te verhogen en heb dit ook voorgesteld, maar helaas zijn deze drempels voorgeschreven door de Wereld Handelsorganisatie. Gelukkig heb ik de nieuwe aanbestedingsregels uit Brussel wel MKB-vriendelijker kunnen maken, zodat er geen onzinnige omzeteisen meer kunnen worden gesteld en opdrachten ook in kleinere percelen moeten worden opgeknipt, om zo de MKB’er een eerlijke kans te geven.’

Het werk is echter nog niet af. Dat bleek wel uit het wensenlijstje dat De Jong meekreeg. De ondernemers hopen dat de voorstellen snel worden aangenomen die De Jong heeft ingediend om de regels in het Europees Parlement voortaan standaard te toetsen of de Europese regelgeving wel ‘MKB-proof’ is. Daarnaast willen zij graag een vervolg op de brief die De Jong aan de Commissie heeft gestuurd om ook voor de langere termijn een laag BTW-tarief op hoveniersdiensten mogelijk te maken. Volgens Egbert Roozen, directeur van de brancheorganisatie van ondernemers in het groen, VHG, was het antwoord van de Commissie weliswaar negatief, maar bood het ook veel aanknopingspunten om gericht verder te lobbyen bij de lidstaten en in het EP.

De belangrijkste wens van de ondernemers kwam op tijdens de rondleiding door het bedrijf Zuidkoop, die volgde op de discussie. Het is bewezen dat een groene omgeving de gezondheid van werknemers bevordert. Dan is het ook logisch om de aanwezigheid van voldoende groen in de kantoorruimtes op te nemen in de Europese wetgeving over arbeidsomstandigheden. De Jong: ‘Ik wil me hier graag hard voor maken, maar dan is het wel belangrijk dat de ondernemers de handen ineenslaan met arbodiensten, de vakbonden en organisaties die actief zijn op het gebied van gezondheid om samen op te trekken. Daarmee kun je voldoende druk genereren.’

Opkomen voor MKB’s is voor de SP een belangrijk thema tijdens de verkiezingscampagne voor het Europees Parlement. De SP zal daarom de komende weken op verschillende manieren specifiek richting MKB-ondernemers campagne voeren.