Draai accijnsverhogingen nu terug om nog meer leed te voorkomen

SP-Kamerlid Arnold Merkies wil dat het kabinet zo snel mogelijk de accijnsverhogingen terugdraait om meer leed onder pomphouders in de grensstreek te voorkomen. Uit onderzoek van diverse belangenorganisaties, waaronder Bovag, en een eigen steekproef van de SP, blijkt dat de omzet van de pomphouders in de grensstreek sinds de accijnsverhoging van 1 januari 2014 flink is gedaald.

Arnold Merkies

Merkies: 'Het is onbegrijpelijk dat het kabinet de problemen in de grensstreek nog altijd niet onder ogen wil zien. De SP wil de accijnsverhoging onmiddellijk terugdraaien. Voor veel pomphouders zal langer wachten betekenen dat ze kopje onder gaan.'

Ondanks de zorgwekkende cijfers die pomphouders aan de grens hebben aangeleverd over hun omzetverlies van de afgelopen maanden, blijft staatssecretaris Wiebes vasthouden aan zijn opvatting dat pas halverwege mei duidelijkheid gegeven kan worden over de gevolgen van de accijnsverhoging. Voor veel pomphouders zal het dan echter te laat zijn. Veel pompstations hebben al afscheid moeten nemen van hun personeel of hebben zelfs hun deuren moeten sluiten. De cijfers wijzen erop dat deze trend zich doorzet. Volgens de SP liggen de feiten op tafel en heeft het geen enkele zin om langer te wachten met het terugdraaien van de accijnsverhoging.