‘Als je geen vrij krijgt voor je bevalling, hoe moet je dan je diploma halen?’

Studeren en kinderen krijgen is een lastige combinatie, zeker als de school niet mee wil werken. De Stichting Steunpunt Studerende Moeders brengt de problemen waar jonge moeders tegenaan lopen al jaren onder de aandacht.

Studerende moeders

Woordvoerder van de stichting, Annemieke de Jong: ‘Als je niet eens vrij krijgt voor je bevalling, hoe moet je dan je diploma halen?’ Te vaak hoort zij verhalen van studenten die een week na de bevalling weer in de schoolbanken worden verwacht. Zo niet, dan moeten ze het hele jaar overdoen. Of extra kosten maken voor een gemist tentamen omdat je kind ziek is. Dat moet anders kunnen.

‘Het wordt tijd dat er iets wordt geregeld voor deze groep studenten’, meent ook Jasper van Dijk. ‘Van een school mag je verwachten dat zij er alles aan doen om hun studenten naar hun diploma te begeleiden. Voor studenten met een beperking zijn er ook regelingen. Juist als je zwanger bent of een klein kind thuis hebt, heb je ondersteuning van de school hard nodig, zonder overgelaten te worden aan de willekeur van je opleiding.’

Voorafgaand aan het debat over voortijdig schoolverlaten kregen de woordvoerders dan ook beschuit met muisjes aangeboden van de studerende moeders.