Wet ter bestrijding acquisitiefraude SP en VVD goed ontvangen door ondernemers

Ondernemersverenigingen VNO-NCW en MKB-Nederland zijn ‘verheugd’ met de initiatiefwet van de SP en de VVD ter bestrijding van acquisitiefraude. SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen en VVD-Kamerlid Foort van Oosten dienen hun wet in, waarmee ondernemers beter beschermd worden tegen oneerlijke handelspraktijken en acquisitiefraude strafbaar wordt. Ook de Fraudehelpdesk, de Kamer van Koophandel, de Nederlandse Vereniging van Banken, het Openbaar Ministerie en de Nederlandse Vereniging voor Rechtspraak hebben positief gereageerd. Diverse partijen dringen aan op een spoedige behandeling in de Tweede Kamer, vanwege de ernst en omvang van het probleem van acquisitiefraude en de betere bescherming voor ondernemers die hard nodig is.

Acquisitiefraude levert het Nederlandse bedrijfsleven jaarlijks een kostenpost op van naar schatting 400 tot 500 miljoen euro. Spookfacturen zijn berucht. Maar ook het misbruik door middel van oneerlijke handelspraktijken, zoals bijvoorbeeld de beruchte ‘kleine lettertjes’ waardoor ondernemers vastzitten aan langdurige advertentieovereenkomsten waar zij niks aan hebben, zijn al jaren een doorn in het oog. Met de initiatiefwet van Gesthuizen en Van Oosten kunnen ondernemers die er achter komen een overeenkomst te hebben getekend die na een ‘misleidende mededeling’ tot stand is gekomen, eenvoudig onder de overeenkomst uit. De bewijslast ligt bij degene die de misleidende mededeling heeft gedaan en niet bij de gedupeerde ondernemer.

In reactie op het advies van de Raad van State schrijven de initiatiefnemers Gesthuizen en Van Oosten dat zij de voorgestelde strafbaarstelling van acquisitiefraude, het nieuwe artikel 326d Wetboek van Strafrecht, hebben aangepast en vereenvoudigd. Dit mede naar aanleiding van adviezen van het Openbaar Ministerie en de Nederlandse Vereniging voor Rechtspraak. Volgens de indieners Gesthuizen en Van Oosten is een effectieve strafbepaling nodig. Malafide organisaties, die op grote schaal misbruik maken van het vertrouwen in het rechtsverkeer, moeten worden aangepakt.

Met de indiening van de wet in de Tweede Kamer begint de parlementaire behandeling. Gesthuizen en Van Oosten hopen op een voortvarende behandeling, zodat ondernemers spoedig van deze noodzakelijke verbeterde bescherming tegen acquisitiefraude gebruik kunnen maken.