Vrachtwagenchauffeurs gaan actievoeren in Nederland en Brussel

Dennis de Jong in gesprek met een chauffeur

Op de actievergadering stemden de ruim 300 chauffeurs uit Noord-Nederland niet alleen over het verwerpen van het loonbod van 0% van de werkgevers, ze stemden ook massaal om actie te gaan voeren. De komende weken en maanden zullen de chauffeurs beginnen met kleine acties die zich zullen uitbreiden. Ook was er veel steun onder de aanwezige vrachtwagenchauffeurs om in Brussel actie te voeren. Om de Europese Commissie te herinneren aan de toezeggingen om uitbuiting en verdringing aan te pakken, die vorig jaar onder druk van acties in Brussel gedaan werden.

Dennis de Jong krijgt in een vrachtwagen een lift naar de actiebijeenkomst

‘Het water staat ons aan de lippen, als we nu geen actie voeren is er straks geen transportsector in Nederland meer over.’ Met die oproep op de actievergadering van vrachtwagenchauffeurs in Assen verwoorde een van de vrachtwagenchauffeurs hoe hij en zijn collega’s over de situatie in het wegtransport denken. SP-Europarlementariër Dennis de Jong steunt de vrachtwagenchauffeurs al langer in hun strijd en was aanwezig op de actiebijeenkomst over de cao–onderhandelingen. De Jong: ‘Dit gaat inderdaad over veel meer dan een loonstrijd. De Nederlandse transportsector heeft alleen een toekomst als we kunnen zorgen dat we de oneerlijke concurrentie door uitbuiting en loondumping gestopt wordt. Daarvoor is niet alleen actie nodig in Nederland voor een fatsoenlijke cao maar vooral ook actie in Brussel waar verdere liberalisering van het wegvervoer zo snel mogelijk van tafel moet.’

Dennis de Jong krijgt een uitbuitingscontract van 150 euro per maand te zien

Tijdens en na de bijeenkomst benaderden veel chauffeurs de SP over schrijnende toestanden op de werkvloer. De Jong: ‘Ik ben geschrokken van de verhalen van pesterijen maar ook intimidatie door bazen die kritische chauffeurs onder druk zetten. Ik ga door met mijn groep gelijkgezinde Europarlementariërs: Eurocommissaris Kallas heeft een nieuwe brief van ons ontvangen en in april hebben we opnieuw een gesprek met hem. De man lijkt echter weinig gevoelig voor alleen parlementaire actie en daarom hoop en verwacht ik dat we binnenkort ook in de Europese wijk chauffeurs uit zoveel mogelijk lidstaten zien demonstreren. Daarnaast reken ik ook op actie vanuit de SP-afdelingen om chauffeurs die geïntimideerd worden, te helpen. We staan pal achter onze chauffeurs en hun strijd voor een menswaardig bestaan'.