Voorkom stiekeme sluiting spoedeisende hulpposten

Henk van Gerven

In heel het land wordt de acute zorg met afbraak bedreigd. Zorgverzekeraars bespreken momenteel achter gesloten deuren hun plannen zonder enige publieke controle. SP-Kamerlid Henk van Gerven vindt dat de plannen per direct openbaar moeten worden gemaakt: ‘Dit zijn cruciale en levensreddende publieke voorzieningen. Dat laat je dus niet over aan private zorgverzekeraars, maar bespreek je in het openbaar omdat het ons allemaal aangaat.’

Op een verzoek van de SP-fractie om de plannen openbaar te maken reageerden de zorgverzekeraars negatief. Van Gerven: ‘Ook verantwoordelijk minister Schippers weigert de plannen openbaar te maken en houdt zorgverzekeraars de hand boven het hoofd. Sterker nog, deze week bleek tijdens een debat over de acute zorg dat de minister de plannen niet eens kent. Er is dan ook sprake van een democratisch tekort. Acute zorg is van groot publiek belang maar de minister laat de private zorgverzekeraars volledig hun gang gaan. Als de minister niet zorgt voor voldoende plekken waar spoedeisende hulp wordt geboden dan moet de Tweede Kamer ingrijpen en haar tot openheid dwingen.’

Verschillende ziekenhuizen in Nederland dreigen hun spoedeisende hulp kwijt te raken. Op plekken waar plannen voor sluiting uitlekten, zorgde dit meteen voor onrust. In Noord-Holland moeten verschillende ziekenhuizen als het aan de zorgverzekeraars ligt in de toekomst doen zonder spoedeisende hulp. Dat leverde meteen enkele duizenden handtekeningen op van bezorgde mensen. In Noord-Nederland wordt een groot deel van de acute zorg als het aan de zorgverzekeraars ligt sterk geconcentreerd. Hierdoor kunnen mensen uit Groningen, Friesland en Noord-Drenthe die voorbeeld een beroerte krijgen nog maar in drie ziekenhuizen terecht. Uit een rapport dat de gezamenlijke noordelijke ziekenhuizen als reactie lieten opstellen blijkt dat de acute zorg hierdoor in sterke mate verslechterd.