Van Gerven: Minister moet stoppen met financieren van farmaceutendenktank

De minister moet stoppen met het financieren van de farmaceutische denktank Apollo Netwerk en ambtenaren moeten het netwerk onmiddellijk verlaten. Dat vindt SP-Kamerlid Henk van Gerven. In dat netwerk praten onder andere ambtenaren en leden van het College Beoordeling Geneesmiddelen en College voor Zorgverzekeringen achter gesloten deuren met de farmaceutische industrie. Volgens Van Gerven moet het geneesmiddelenbeleid op een onafhankelijke wijze tot stand komen en niet op deze manier worden beïnvloed door farmaceutische reuzen.

Er zijn grote financiële belangen gemoeid met het toelaten en de inkoop van geneesmiddelen in de basisverzekering. Farmaceuten zullen er daarom alles aan doen om het toelatings- en inkoopbeleid te beïnvloeden om er zoveel mogelijk geld aan te verdienen. Van Gerven: ‘Dat doen zij onder andere in het Apollo Netwerk dat nota bene mede wordt betaald door het ministerie van VWS. Hoe beter je elkaar kent hoe meer je leert is de redenering van de minister. Mijn redenering zou eerder zijn, hoe beter je elkaar kent des te meer je elkaars belangen dient.’ Daarom vindt Van Gerven dat de financiering door het ministerie van VWS onmiddellijk moet stoppen.

Ook moeten de ambtenaren van VWS, leden van het College Beoordeling Geneesmiddelen en vertegenwoordigers van het College voor Zorgverzekeringen het Apollo-netwerk onmiddellijk verlaten. ‘Het College Beoordeling Geneesmiddelen is er voor om de veiligheid van geneesmiddelen te beoordelen, het College voor Zorgverzekeringen gaat over de toelating in het verzekerde pakket, dan geeft het geen pas om achter gesloten deuren te overleggen met farmaceutische reuzen. Het is van het grootste belang dat zij onafhankelijk opereren,' aldus Van Gerven.

Betrokken SP'ers