SP, PvdA en CDA presenteren voorstel voor verbeteren wandel- en fietsklimaat in Nederland

Nederland staat bekend als een prachtig wandel- en fietsland. Toch kan er nog veel verbeterd worden. Daarom presenteren SP-Kamerlid Paulus Jansen, PvdA-Kamerlid Duco Hoogland en CDA-Kamerlid Sander de Rouwe dinsdag op het ANWB-congres ‘Nederland fietsland: fictie of feit?’ in de RAI een parlementaire initiatiefnota met 39 voorstellen om het enorme potentieel aan recreatieve wandel- en fietsmogelijkheden optimaal te benutten.

De initiatiefnemers stellen onder meer voor om de landelijke routestichtingen de kwaliteit van de routes te laten monitoren en de knelpunten systematisch op te lossen, te vergelijken met de File-top-50. Routes moeten via de Omgevingswet beter beschermd worden tegen doorsnijding door verbreding van autowegen en het opheffen van overwegen. De bureaucratie rond het verkeersluw en veiliger maken van routes moet verminderen. Waar routes nu nog noodgedwongen langs drukke wegen lopen kunnen ze vaak aantrekkelijker gemaakt worden door ecoducten en onderhoudspaden van waterschappen open te stellen voor de wandelaar.

Een groot aantal voorstellen heeft betrekking op de verbetering van de combinatie openbaar vervoer en wandelen/fietsen: de fiets wordt gratis in de stoptrein, de OV-fiets kan je voortaan tegen een extra vergoeding ook op een ander station inleveren en alle internationale treinen krijgen verplicht een voorziening voor fietsvervoer. Buitenlandse toeristen moeten gemakkelijker gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer door de uitgifte van een OV-chipkaart op naam mogelijk te maken op basis van legitimatie met een creditcard.

SP, CDA en PvdA denken dat de economische opbrengst van het wandel- en fietstoerisme sterk kan stijgen als Nederland wandel- en fietsroutes veel meer als totaalproduct gaat promoten, zoals nu al met groot succes gebeurt in Duitsland, Zwitserland en Frankrijk. Daarvoor is het onder meer nodig dat er een goede landelijke regie is op het beheer en de ontsluiting van de routeinformatie. De routestichtingen Wandelnet en Fietsplatform moeten daarom weer landelijk gefinancierd worden, in plaats van versnipperd via de provincies.

Na de presentatie wordt het initiatiefvoorstel besproken in de Tweede Kamer.