Siderius: Kabinet werkt ouderenmishandeling in de hand

SP-Kamerlid Tjitske Siderius maakt zich grote zorgen over de toenemende mishandeling van ouderen vanwege de forse bezuinigingen op de ouderenzorg. Eén op de twintig ouderen in Nederland krijgt te maken met mishandeling, financiële uitbuiting of verwaarlozing. Maatschappelijke organisaties slaan alarm: door de kortingen in de zorg komt ouderenmishandeling steeds vaker voor.

Siderius: ‘Deze staatssecretaris werkt ouderenmishandeling in de hand. Door professionele zorg steeds meer over te laten aan mantelzorgers en vrijwilligers komt niet alleen de kwaliteit van zorg in gevaar, ook het risico op ouderenmishandeling stijgt. 85% van de ouderen die worden mishandeld zijn (onbedoeld) slachtoffer van (klein-)kinderen of de (ex-)partner. Zij krijgen te maken met verwaarlozing, financiële uitbuiting, lichamelijke mishandeling of worden gedrogeerd met pillen. Dit mogen we niet accepteren.’

Het kabinet is gestart met onder meer een televisiecampagne, maar volgens Siderius is dit niet genoeg. 'Zolang er bezuinigd wordt op de thuiszorg, verzorgingshuizen moeten sluiten en professionals worden ontslagen zal mishandeling niet meer voldoende worden gesignaleerd en het risico hierop alleen maar stijgen. Door mantelzorgers steeds meer professionele zorgtaken te geven wordt de kans op overbelasting en daarmee (onbedoelde) verwaarlozing vele malen groter. Vitaal, gezond en veilig thuis blijven wonen is straks niet voor elke oudere meer mogelijk. Dit kabinet lijkt Oost-Indisch doof voor de mishandeling van ouderen. Staatssecretaris Van Rijn kijkt weg van de gevolgen van zijn beleid', aldus Siderius.