Roemer: Kabinet laat ouderen aan hun lot over

SP-leider Emile Roemer heeft zich maandag in Maastricht en Heerlen hard uitgesproken tegen de bezuinigingen op de ouderenzorg. Roemer werd in Maastricht ontvangen in verzorgingshuis Campagne. Veel ouderen in dit verzorgingshuis maken zich zorgen over de aangekondigde bezuinigingen. Roemer: ‘Het kabinet verplicht mensen om langer thuis te blijven wonen. Tegelijkertijd wordt er fors bezuinigd op de thuiszorg en sluiten 800 verzorgingshuizen. Onze ouderen worden aan hun lot overgelaten.’

Emile Roemer in Maastricht

In Heerlen werd Roemer ontvangen bij een project over zorg in de wijk. In de Huiskamer, een centrale ontmoetingsplek in de wijk, ging Roemer in gesprek met ouderen, zorgmedewerkers en vrijwilligers. Hij sprak daar met een geëmotioneerde verpleegkundige. Roemer: ‘Ook hier maken mensen zich druk om de bezuinigingen op de zorg. Het is mooi om te zien hoe wordt samengewerkt om te voorkomen dat ouderen in een sociaal isolement terechtkomen, maar de angst dat dit in de toekomst niet meer mogelijk is vanwege een teruglopend budget is groot.’

Emile Roemer in Maastricht

Ook de Eindhovense wijk Woensel-West kon maandag op een bezoek van Roemer rekenen. In deze wijk werken wijkbewoners, de gemeente en de woningbouwcorporatie samen om de leefbaarheid in de wijk te vergroten. Roemer: ‘Dit is een mooi voorbeeld van een wijk waar bewoners bouwen aan hun omgeving. Door het organiseren van activiteiten ontstaat er een sterke sociale cohesie en dit maakt de wijk een veiligere plek. Al jaren zegt de SP dat de buurt de schaal van de toekomst is. Woensel-West laat dat in de praktijk zien.’

Verslag TV Limburg: