nieuws

Theater en muziek in partijbureau SP

Theater De Moed, met politiek cabaret, een literaire monoloog en prachtige muziek, was afgelopen zondag een groot succes.

Kunst en cultuur horen bij het mensbeeld van de SP, bij de homo universalis. Beschouw de voorstellingen in het partijbureau in Amersfoort, voor deze gelegenheid omgedoopt in Theater De Moed, daarom gerust als een statement – al was het voor het publiek vooral ook een aangename zondagmiddag met muziek, cabaret en een monoloog.

Solo-optreden van Sabri Saad El Hamus

Solo-optreden van Sabri Saad El Hamus (foto: Cees Wouda)

Organisator Hans van Leeuwen opende met een treffend citaat over kunst en cultuur: 'Alles dat is, kan anders zijn.' Het publiek genoot van het solo-optreden van acteur Sabri Saad El Hamus, die zowel gedreven als beheerst een tekst uitsprak van Arnon Grunberg. Hij schetste een typisch Grunbergiaans mensbeeld vol zelfspot en relativering, maar ook met mededogen en compassie, scheermesscherpe humor en nietsverhullende zelfreflectie.

Politiek cabaret van Nelly Frijda (foto), Bob Fosko en Steyn de Leeuwe (foto: Cees Wouda)

Politiek cabaret van Nelly Frijda (foto), Bob Fosko en Steyn de Leeuwe (foto: Cees Wouda)

Puur politiek cabaret kwam uit de koker van Nelly Frijda, Bob Fosko en Steyn de Leeuwe, die als oma, vader en (klein)zoon generatiekloven probeerden te dichten en elkaar links en rechts met argumenten om de oren sloegen, actuele politieke thema's te berde brachten en elkaar uiteindelijk toch vonden in iets dat je een compromis zou kunnen noemen. Ze kwamen, en dat gaf toch hoop, nader tot elkaar ('weg met die JSF'). Overigens stond het poedeltje van Nelly Frijda, die recent een jaar in de Amsterdamse gemeenteraad zat voor de actiepartij Red Amsterdam, er op de bühne bij en keek er naar.

Muziekgezelschap Merals Harem

Muziekgezelschap Merals Harem (foto: Cees Wouda)

Het scheelde niet veel of de zaal was gaan dansen tijdens de twee sets van Merals Harem, het gepassioneerde muziekgezelschap van Meral Polat, de charismatische zangeres met Turks-Koerdische roots, die, dat kon je zien, ook actrice is. Meral en haar vijf mannen, onder wie multi-instrumentalist Beppe Costa, maakten een muzikale wereldreis en wisselden opzwepende nummers af met sensitieve liedjes in diverse talen, waaronder het Koerdisch (met tekst van de vader van Meral). De staande ovatie en bloemen waren dik verdiend. Het publiek keerde opgetogen huiswaarts.

Wie er niet bij was, krijgt de komende maanden enkele nieuwe kansen, want Theater De Moed was niet eenmalig. De entree bedraagt slechts vijf euro; kunst en cultuur moeten voor iedereen bereikbaar zijn.