SP in Eerste Kamer: Handen af van het minimumloon

SP-fractievoorzitter Tiny Kox doet een klemmend beroep op de Eerste Kamer om 50.000 werkers in horeca, bouw, postsector en krantenbezorging niet op het allerlaatste moment het recht op het wettelijk minimumloon te ontzeggen. Vooralsnog weigeren VVD, CDA, D66 en PVV echter in te stemmen met een wetsvoorstel dat ontduiking van het minimumloon in deze sectoren tegengaat. Samen hebben die partijen een meerderheid in de Senaat.

Kox: 'In de afgelopen 10, 15 jaar hebben werkgevers veel werknemers met een relatief goede rechtsbescherming vervangen door werkers zonder bescherming, die hun werk doen op basis van een zogenoemde 'overeenkomst van opdracht'. Dat ontzegt hen het recht op minimumloon en minimumvakantiebijslag, om nog maar niet te spreken van het recht op sociale zekerheid en pensioen. Nu de regering dat onrecht eindelijk wil repareren, liggen rechtse partijen plotseling dwars. Afwijzen van dit wetsvoorstel zal bijzonder hardvochtige gevolgen hebben voor werkers die sinds jaar en dag worden onderbetaald.'

Na de privatisering van de post verloren postbodes hun baan en namen postbezorgers het werk over, maar zonder fatsoenlijke arbeidsrechtelijke bescherming. Onderzoek van de regering liet zien dat ook in andere sectoren een dergelijke ontwikkeling gaande was. Naar schatting 50.000 werkers worden daar het slachtoffer van. Mede onder druk van acties van postbezorgers, gesteund door de SP, besloot de regering die kennelijke ontduiking aan te pakken door de wet op het minimumloon aan te passen. Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer is daarmee inmiddels akkoord gegaan. Maar nu dreigt de Eerste Kamer roet in het eten te gooien. De VVD denkt dat de wet ontduiking niet zal voorkomen, D66 is bang dat betalen van het minimumloon tot banenverlies zal leiden en het CDA wil kranten- en folderbezorgers uitzonderen. De PVV nam niet deel aan het debat in de Eerste Kamer maar stemde in de Tweede Kamer zonder argumenten tegen.

Kox: 'Ik hoop dat iedereen bijtijds bij zinnen komt. Ik ben het met minister Asscher eens dat het minimumloon een ondergrens is, waarover niet te onderhandelen zou moeten zijn. VVD, CDA, D66 en PVV laden een zware verantwoordelijkheid op hun schouders als ze deze redelijke reparatiewet alsnog onderuithalen!'

De Senaat stemt op 4 maart over het wetsvoorstel.