Siderius houdt maidenspeech in Tweede Kamer

Het kabinetsbeleid heeft zware financiële gevolgen voor chronisch zieken en gehandicapten nu hun tegemoetkoming (WTCG) per 1 januari dit jaar is geschrapt. Daarover sprak Tjitske Siderius in haar maidenspeech woensdag, het eerste plenaire debat dat zij voor de SP-fractie in de Tweede Kamer voerde.

‘Er wordt 600 miljoen bezuinigd op chronisch zieken en mensen met een beperking en er is geen enkele garantie dat dit gecompenseerd wordt.’ Pas in 2015 wordt de zogenoemde maatwerkvoorziening ingevoerd, die chronisch zieken en gehandicapten via gemeenten zou moet ondersteunen. ‘Waarom moeten chronisch zieken een jaar lang op een houtje bijten?’ vroeg Siderius aan minister Asscher.

De uitvoering van deze maatwerkvoorziening komt op het bordje van gemeenten, maar die worden niet verplicht chronisch zieken te ondersteunen. Siderius riep staatssecretaris Van Rijn daarom op gemeenten te verplichten om een compensatie voor meerkosten voor een chronische ziekte of beperking te verstrekken.

Siderius werd vorige week geïnstalleerd als Tweede Kamerlid en voert voor de SP het woord op zorgonderwerpen. Zij vervangt Renske Leijten, die met zwangerschapsverlof is.