Roemer warm onthaald in de Achterhoek

SP-leider Emile Roemer is zaterdag warm onthaald in de Achterhoek, waar hij de lokale afdelingen van de SP ondersteunde in de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart. Roemer sprak vele tientallen jongeren, ouderen, medewerkers uit de thuiszorg en brandweerlieden.

Emile Roemer op campagne in de Achterhoek

In de gemeente Oude IJsselstreek bezocht Roemer het oude DRU-complex dat met grote tekorten in de exploitatie kampt. Roemer: 'Jaarlijks is de gemeente honderdduizenden euro's kwijt om het complex overeind te houden. Dat gaat ten koste van andere zaken, zoals bijvoorbeeld de thuiszorg.' De SP in de Oude IJsselstreek heeft voorstellen om te snijden in het prestigeproject zodat op andere voorzieningen niet beknibbeld hoeft te worden.

Emile Roemer op campagne in de Achterhoek

Roemer nam uitgebreid de tijd voor een gesprek met jongeren in jongerencentrum SJOG in Doetinchem. Met de jongeren besprak hij thema's als betaalbaar wonen, flexwerk en de jeugdzorg. Ook was er nog even tijd voor gesprekken met winkelend publiek onder het genot van muziekkapellen. Uiteraard zorgde de SP-soepexpres voor warme tomatensoep.

Roemer in gesprek met de brandweer in Winterswijk

In Winterswijk sprak Roemer met vrijwilligers van de brandweer. De brandweer in Winterswijk voorziet grote problemen als er verdere bezuinigingen worden doorgevoerd op hun budget. In de uitgestrekte gemeente zijn de aanrijtijden van alle hulpdiensten vaak langer en dit kan risico’s met zich meebrengen voor zowel burgers als brandweerlieden.

Roemer in het centrum van Winterswijk

De SP vindt dat verdergaande samenwerking met de Duitse hulpdiensten om de dienstverlening te verbeteren onderzocht moet worden.