Roemer: Draai accijnsverhoging per direct terug

Donderdagmiddag protesteerden tientallen pomphouders in Den Haag tegen de verhoging van btw en accijns op brandstof. Door deze verhoging lopen ondernemers in de grensstreek dagelijks vele miljoenen mis.

De pomphouders pleitten bij aanwezige politici voor het terugdraaien van de accijnsverhoging. Niet alleen omdat zij veel omzet mislopen, maar ook omdat het minder belastinggeld in het laatje brengt. De woordvoerder van de pomphouders meldde dat dit dagelijks om zo'n twee miljoen euro gaat.

Pomphouders

SP-leider Emile Roemer en Kamerlid Arnold Merkies waren bij de actie aanwezig. De SP-fractie presenteerde vorige week het onderzoek 'De grens bereikt', naar de gevolgen van de accijnsverhoging. Daaruit bleek dat pomphouders in de grensstreek sinds de verhoging gemiddeld 49 procent minder brandstof verkopen.

Roemer: 'De SP heeft al sinds het Kunduz-akkoord gewaarschuwd voor dit effect. Als de lpg en diesel zo duur worden gaan mensen logischerwijs over de grens tanken in België of Duitsland. Dat is de strop voor onze pomphouders én het MKB aan de grenzen.'

Arnold Merkies

Het kabinet heeft aangegeven in de zomer te willen evalueren. Volgens Merkies is dat veel te laat. 'Als we zo lang wachten zijn veel bedrijven al failliet voordat we ze kunnen helpen.'

Pomphouders-actie