Oppositie zegt vertrouwen in minister Plasterk op

De SP heeft dinsdagnacht samen met D66, GroenLinks, Partij voor de Dieren, CDA, 50plus, PVV en de Groep Bontes het vertrouwen opgezegd in minister Plasterk. Volgens SP-leider Emile Roemer verdient de minister niet langer het vertrouwen van de Kamer omdat hij speculeerde in de media over de afluisterpraktijken van de NSA en bewust informatie achterhield voor de bevolking en de Tweede Kamer.

Roemer: ‘We hebben een minister die liever speculeert dan de kamer juist informeert. Een minister die bevestigt dat hij eigenlijk nooit van plan was om de bevolking en de Kamer juist te informeren, en dus onze democratie onvoldoende serieus neemt. Een minister, die de bevolking en de Kamer in het ongewisse laat over een fout die hij zelf heeft gemaakt.’

De ophef over minister Plasterk ontstond toen duidelijk werd dat hij maandenlang de bevolking en de Tweede Kamer bewust op het verkeerde been had gezet door te suggereren dat de Amerikaanse inlichtingendienst NSA verantwoordelijk was voor het verzamelen van telefoongegevens. In werkelijkheid bleken niet de NSA maar de eigen inlichtingendiensten (AIVD en MIVD) verantwoordelijk te zijn voor het verzamelen van de gegevens. Plasterk wist dit al in november, maar deelde die kennis pas in februari met de Tweede Kamer.