Medezeggenschap op scholen wordt versterkt

De medezeggenschap in het onderwijs zal wettelijk worden versterkt. Dat laat staatssecretaris Dekker weten in reactie op een motie van de SP die vorig jaar werd aangenomen. SP-Kamerlid Jasper van Dijk: ‘Dit is goed nieuws voor leerlingen, leraren en ouders. Schoolbestuurders hebben een volwaardige tegenmacht nodig. Met deze versterking krijgt de medezeggenschap veel meer slagkracht. Dat mag ook wel, want het fiasco met Amarantis heeft laten zien dat bestuurders soms flink moeten worden bijgestuurd.’

De motie van Van Dijk vroeg om een sterkere positie van de medezeggenschapsraad tegenover schoolbesturen. Binnenkort kan de medezeggenschapsraad aanspraak maken op rechtsbijstand, komt er een regeling voor nalevingsgeschillen en is er de mogelijkheid om besluiten van het bestuur terug te draaien. Het scholingsbudget voor leden gaat voortaan rechtstreeks naar de medezeggenschapsraad.

De volgende stap is om ervoor te zorgen dat medezeggenschapsraden ook instemmingsrecht krijgen op de begroting. Minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker willen dat niet toezeggen omdat ze bang zijn voor te veel inspraak. Van Dijk denkt daar anders over. ‘Schoolbesturen beslissen over miljoenen euro’s. Soms wordt dat compleet verkeerd besteed, zoals aan dure prestigeprojecten. De medezeggenschapsraad kan dan op de rem gaan staan, zodat het geld alsnog in de klas terechtkomt.’