Kamer steunt SP: raadpleeg burger over vrijhandelsverdrag

Het vrijhandelsverdrag tussen de VS en de EU mag niet leiden tot een verlaging van Europese standaarden. Die SP-motie is donderdag aangenomen in de Tweede Kamer. SP-Kamerlid Jasper van Dijk: ‘Hiermee voorkomen we een race to the bottom op het gebied van veiligheidsvoorschriften, duurzaamheid of arbeidsvoorwaarden. Amerikaanse bedrijven die vanwege exportbelangen aandringen op een lager beschermingsniveau, gaan vanaf vandaag in tegen de wil van het parlement.’

Een tweede motie van Van Dijk roept de regering op om een brede “consultatie” te organiseren over het verdrag. Dat betekent dat de regering burgers de gelegenheid moet geven om commentaar te leveren op het omstreden verdrag. Van Dijk: ‘Er zijn veel zorgen over het gebrek aan transparantie, de zeggenschap van lidstaten en over de mogelijkheid voor bedrijven om staten aan te klagen. De regering moet burgers en organisaties nu raadplegen over hun zorgen. Ik zal erop toezien dat dit op een constructieve wijze gebeurt.’

Het omstreden vrijhandelsverdrag zorgt voor veel discussie omdat het een grote impact heeft op de bewegingsvrijheid van lidstaten. Voorstanders zien het liefst één grote Europees-Amerikaanse markt, zonder ruimte voor lidstaten om eigen beleid te maken. Mogelijk kunnen bedrijven staten zelfs aanklagen als zij belemmerd worden door landelijk beleid. Van Dijk: ‘Dat gaat veel te ver en we doen er alles aan om een dergelijke claimcultuur tegen te houden. Het verzet is breed, dus ik moet nog zien dat het verdrag er komt.’

Betrokken SP'ers