De Jong eist aanvullend rapport van de Europese Commissie over corruptie bij EU-instellingen

De Europese Commissie heeft gisteren met een vertraging van 8 maanden haar eerste verslag over corruptie in de EU gepresenteerd. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ´In 2011 heb ik samen met een groep gelijkgezinde Europarlementariërs een actieplan tegen corruptie aangeboden aan Eurocommissaris Malmström. Bijna drie jaar later is het enige resultaat een rapport dat weinig nieuwe informatie bevat over de situatie in de lidstaten en totaal geen informatie over corruptie bij de Europese instellingen zelf. Daarover moet dan ook een aanvullend rapport komen. Anders is het een gemiste kans.’

Het rapport legt erg de nadruk op corruptie bij aanbestedingen en corruptie bij politici en politieke partijen. De Jong: `De Commissie zegt dat de ´kleine corruptie´, dat wil zeggen het betalen van steekpenningen door burgers voor publieke diensten niet zo´n groot probleem is in de lidstaten, maar dat het juist gaat om de ´grote corruptie´, waarbij belastinggeld onrechtmatig wordt uitgegeven, bijvoorbeeld door bevriende bedrijven bij overheidsopdrachten te bevoordelen. Als je naar de landenrapportage kijkt, blijkt de `kleine´ corruptie in Zuid- en Oost-Europa echter wel degelijk een groot probleem te zijn. De Commissie moet in dit opzicht haar huiswerk overdoen, want juist het betalen van steekpenningen voor publieke diensten als zorg en onderwijs raakt veel burgers in Europa ten tijde van crisis extra hard.´

Het hoofdprobleem blijft echter dat het rapport veel aanbevelingen bevat voor lidstaten, maar dat deze aanbevelingen niet of slechts gedeeltelijk door de Europese Commissie zelf worden uitgevoerd. Zo hebben organisaties als Transparency International en ALTER-EU veel kritiek op belangenverstrengeling binnen de Europese Commissie en haar Agentschappen, alsmede op de ´revolving doors´ waarbij Eurocommissarissen en hun ambtenaren baantjes aannemen bij bedrijven die betrokken zijn bij hun voormalige werkterrein. De Jong: 'Al jaren probeer ik samen met gelijkgezinde Europarlementariërs de Commissie te overtuigen van de noodzaak van een versterkt integriteitsbeleid. Naar aanleiding van het voortijdig vertrek van Eurocommissaris Dalli vanwege vermeende corruptie, zijn we in het EP nog steeds bezig de invloed van de tabakslobby binnen de Commissie in kaart te brengen. De Commissie is hierin weinig transparant. Het is weinig overtuigend, als de Commissie wel een grote broek aan trekt richting lidstaten, maar zelf buiten schot wil blijven.´

Samen met Transparency International maakt de SP´er zich sterk voor een plenair debat in het Europees Parlement. De Jong: ´Juist de corruptie in Zuid- en Oosteuropese eurolanden zorgt voor een blijvend verschil in economische ontwikkeling en daarmee instabiliteit in de eurozone. Zo laat het rapport zien dat de anti-corruptie task force van de Trojka in Griekenland nog niet veel bereikt heeft. Daar moeten we het zeker over hebben. Tegelijkertijd biedt zo´n debat de mogelijkheid om per motie de Commissie te vragen met een aanvullend rapport te komen over de Europese instellingen zelf en over ´kleine corruptie´.´

Betrokken SP'ers