Gesthuizen: Uitzetting ernstig zieke vader grote fout

Staatssecretaris Teeven van Veiligheid & Justitie begaat volgens SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen een grote fout door de uitzetting van een ernstig zieke Guineese vader, Ahmed Baba Koné. Niet alleen moet Koné noodgedwongen zijn vrouw en een 3-jarig zoontje in Nederland achterlaten, ook zal hij blind worden als hij niet de juiste medicijnen krijgt. Medicijnen die in Guinee feitelijk niet verkrijgbaar zijn.

In een reactie aan de pers liet Teeven echter weten dat een nieuwe aanvraag van een verblijfsvergunning wrijving zou opleveren in de diplomatieke verhoudingen tussen Nederland en Guinee. Gesthuizen is woedend: 'Het wordt weer eens pijnlijk duidelijk waar de echte prioriteiten van deze staatssecretaris liggen. Mensenrechten staan voor hem klaarblijkelijk niet op de eerste plaats. Ik zie en hoor steeds weer schrijnende voorbeelden waarbij deze staatssecretaris onvoldoende rekening houdt met de medische situatie van een vreemdeling.'

In 2013 pleegde de zieke Russische asielzoeker Dolmatov nog zelfmoord na ernstige fouten in de asielketen. Het Georgische meisje Renata bleek vlak na uitzetting acute leukemie te hebben. Renata en haar familie wonen mede dankzij hun vasthoudende advocate en de SP inmiddels weer in Nederland en hebben een verblijfsvergunning. Als staatssecretaris Teeven zo doorgaat vrees ik dat andere ernstig zieke vreemdelingen als Koné aan hun lot worden overgelaten, met alle verschrikkelijke gevolgen van dien,' stelt Gesthuizen.

Op donderdag 20 maart vindt een debat plaats over de medische zorg voor vreemdelingen. De SP wil dat de staatssecretaris meer rekening houdt met de medische en psychische situatie van vreemdelingen. Inmiddels heeft ook de PvdA Utrecht opgeroepen Koné niet uit te zetten. De SP ondersteunt deze oproep van harte en zal de Tweede Kamerfractie van de PvdA en staatssecretaris Teeven dan ook vragen om gehoor te geven aan deze oproep.

Betrokken SP'ers