De Wit: Draai schikking KPMG voor schaduwboekhouding terug

SP-Kamerlid Jan de Wit heeft samen met Arnold Merkies en Sharon Gesthuizen opheldering gevraagd aan minister Opstelten over de schikking van 7 miljoen euro die het openbaar ministerie heeft getroffen met accountantskantoor KPMG.

KPMG was betrokken bij de grote fraudezaak in Saoedi Arabië van bouwbedrijf Ballast Nedam. Het openbaar ministerie verwijt de accountants dat zij hun controles 'verwijtbaar ontoereikend' hebben uitgevoerd en dat zij de gebruikte schaduwboekhouding hebben 'verhuld'. De Wit: 'Het ergste van dit alles is dat het speelde tijdens de parlementaire enquête naar de bouwfraude in 2002/2003. Dat KPMG zich toen niet vrijwillig heeft gemeld ondanks een oproep van de regering aan alle bouwbedrijven met schaduwboekhoudingen om zich te melden én achteraf geen gebruik heeft gemaakt van de clementieregeling maakt dit een hele kwalijke zaak. Ik wil van de minister weten hoe hij in dit geval heeft kunnen instemmen met een schikking. Gelet vooral op de verontwaardiging over deze handelwijze van Ballast Nedam en KPMG zou een openbare verantwoording voor de rechter voor de hand liggen.'

De SP-Kamerleden vragen minister Opstelten de schikking terug te draaien.