Van Bommel: 100% steun EU-burgerinitiatief

De SP spreekt dinsdag de volle 100% steun uit aan het EU-burgerinitiatief. Volgens SP-Kamerlid Harry van Bommel moet de regering stoppen met de sluipende overdracht van bevoegdheden en een referendum organiseren voordat het daarmee verder gaat.

Van Bommel: “Democratie is niet voor bange mensen, zeggen politici wel eens flink. Maar als het op Europese politiek aankomt, dan regeert de angst. Ook in Nederland. Bestaande bevoegdheden worden opgerekt om een verdragswijziging te vermijden en de daarmee de referenda die het gevolg zijn. Dat is slecht voor de democratie en uiteindelijk ook slecht voor de Europese samenwerking.'

Van Bommel dient dinsdag twee moties in. Daarin wordt de regering opgeroepen belangrijke overdracht van soevereiniteit voor te leggen aan de bevolking via een referendum. Van Bommel: 'Een EU-verdragswijziging lijkt een logische aanleiding om de burger te vragen of het wel een meer federaal Europa wil. Alle peilingen zeggen van niet. Daarnaast moeten we nu zonder verdragswijziging onze begroting voorleggen en kunnen boetes worden opgelegd als we geen arbeidsmarkt, zorg of pensioenhervormingen doorvoeren. Ook bij dit soort vergaande overdracht van soevereiniteit is een referendum op zijn plaats.'